Profesionāla mājaslapu izveide – vienradzis, par kuru runā visi, bet kuru retais ir sastapis

Profesionāla mājaslapu izveide – vienradzis, par kuru runā visi, bet kuru retais ir sastapis

Kā tā var būt, ka daži izstrādātāji par mājaslapas izveidi prasa dažus simtus eiro, turpretī citi apgalvo, ka tas izmaksā pat vairākus tūkstošus eiro? Vai vieni ir krāpnieki, bet otri – brīnumdari? Nē! Atbilde ir pavisam vienkārša: ir profesionāļi, kuru mērķis ir palīdzēt jums gūt peļņu, izmantojot mājaslapu kā rīku, un ir amatieri, kuriem jūs esat rīks, lai piepelnītos.

Izvēle ir jūsu rokās: vai vēlaties iegūt rīku, ar kuru pelnīt? Vai arī vēlaties būt rīks, ar kura palīdzību ļaut piepelnīties citiem.

Nedaudz par tirgus situāciju – kur rodas šī atšķirība?

Iepriekšējā rakstā jau minēju, ka, manuprāt, viens no būtiskākajiem pārpratumiem saistībā ar mājaslapu un interneta veikalu izveidi ir tas, ka uzņēmēji bieži to uztver kā lētu vizītkarti, ko var izveidot ikviens, kurš māk ieslēgt datoru, atvērt pārlūkprogrammu un lejupielādēt WordPress satura pārvaldības sistēmu. Savukārt, daudzi izstrādātāji to uztver vienkārši kā platformu, kas jāizveido, un viss…

Konstatēju arī faktu, ka sludinājumu katalogā ss.lv ir neskaitāmi solījumi izveidot jaunu mājaslapu dažu dienu laikā tikai par dažiem simtiem eiro. Šādus sludinājumus publicē gan studenti, gan amatieri, gan skolēni, kuriem nav absolūti nekādas izpratnes par to, kas ir mājaslapa kā uzņēmējdarbības rīks. Tādējādi viņi tā īsti nemaz nespēj atbildēt uz uzņēmēju bieži uzdoto jautājumu: “Par ko tiek maksāts, kad profesionāli mājaslapu izstrādātāji par šo pašu pakalpojumu prasa vienu vai pat vairākus tūkstošus eiro?”

Tas ir tādēļ, ka liela daļa šādu mājaslapu tiek veidotas, pamatojoties uz iekšējo sajūtu un dažiem internetā izlasītiem rakstiem. Reti kurš no šādiem mājaslapu piedāvātājiem ir nopietni apsēdies, izpētījis vajadzīgās grāmatas, pārdomājis izlasīto, apmeklējis seminārus. Tāpat tie bieži vien ir viena cilvēka-orķestra veidojumi, kas gala rezultātā nevar būt kvalitatīvi, jo katrā no disciplīnām ir tik daudz nianšu, ka šobrīd pasaulē nav neviena tāda pārcilvēka, kurš spētu paveikt pilnīgi visu mājaslapas izstrādes procesā.

Vai esat kādreiz no šiem cilvēkiem dzirdējis jautājumus par mājaslapas mērķiem, komunikācijas stratēģiju utt.? Diez vai…

Teikšu atklāti, arī man, sagatavojot šo rakstu, bija grūti ilustrēt šo tik daudzšķautņaino tematu “mājaslapu izstrāde”, jo viena lieta ir šādu informāciju paturēt un apstrādāt savā galvā, bet pavisam kas cits ir izteikt to visu vienā rakstā tā, lai apstrīdētu šo pilnīgi aplamo pieeju un skatījumu uz mājaslapu kā uz lētu papīra vizītkarti.

Un tagad ķeramies vērsim pie ragiem…

Kā mājaslapas izstrādā profesionāļi?

Stāsts nav par jums, stāsts ir par viņiem

Kad uzņēmējs pasūta mājaslapu un izklāsta savas vēlmes, norādot arī vēlamo naudas summu, viņam, protams, ir vēlme koncentrēties uz “mēs” “mums”, “mūsu produkti”. Uzņēmējs maksā un vēlas par šo naudu pēc iespējas labāk reklamēt savas preces vai pakalpojumus.

Protams, mājaslapas mērķis ir piesaistīt klientus un gūt peļņu.

Un šī ir viena no biežāk pieļautajām kļūdām mājaslapu izveidē. Te darbojas visprimitīvākais pārdošanas likums. Ja vēlaties pārdot, jums jākoncentrējas uz pircēju, viņa vēlmēm un viņa vajadzībām.

Tādēļ, veidojot mājaslapu, ir jāatrod līdzsvars starp uzņēmēja dabīgo vēlmi sevi palielīt un lietotāja savtīgo (un atkal – tikai dabīgo) vēlmi uzzināt un saprast, kāds viņam no tā labums.

Mācība Nr. 1
Profesionāļi palīdzēs jums atrast ceļu, kā atrast līdzsvaru starp savu ego un potenciālā klienta vēlmēm un vajadzībām.

Es nezinu to, ko es nezinu

Vēl viens aplams skatījums uz mājaslapas izveidi ir tas, ka uzņēmēji apgalvo, ka vēlas mājaslapu tikai tāpēc, lai tāda būtu, jo klienti “mūs tāpat atrod caur ieteikumiem”.

Taču iedomājieties, cik lieliski būtu, ja mājaslapa būtu profesionāli izveidota un jūs atrastu vēl vairāk klientu! Ja vēlaties, tā varētu būt lieliska iespēja paplašināt uzņēmējdarbību.

Ir grūti vai pat neiespējami objektīvi noteikt to, kāda ir reālā atdeve vai potenciāls projektam, ja mēs tam neesam veltījuši pietiekami daudz uzmanības.

Un kā gan uzņēmējs varētu zināt par visiem iespējamajiem risinājumiem, metodēm, pieejām, kas palīdz izstrādāt labu mājaslapu, ja viņam pat nav nojausmas, kurā virzienā doties un meklēt?

Ceru, ka šis raksts atklās jums nezināmo faktu lauciņu, lai jūs varētu labāk iepazīt un izprast vismaz tos faktus, kurus mēs zinām, ka nezinām.

Mācība Nr. 2
Mēs nezinām to, ko mēs nezinām, un rezultātā pieņemam lēmumus, pamatojoties uz ierobežotu zināšanu loku.

Mājaslapas lietotājs un viņa uzvedība

Lietotāju vajadzības

Kāpēc ir jāizveido mājaslapa? Protams, lai nopelnītu! Jūs zināt visu par savu biznesu un domājat, ka zināt visu arī par savu klientu, bet vai tiešām tā ir?

Tādēļ, veidojot mājaslapu, jums ir jākoncentrējas uz tās apmeklētāju vajadzībām un vēlmēm, nevis subjektīviem pieņēmumiem. Profesionāli mājaslapu izstrādātāji palīdzēs jums identificēt interneta lietotāju (jūsu potenciālo klientu) mērķus un vajadzības, lai tos izceltu un pakārtotu jūsu biznesa mērķiem.

Mācība Nr. 3
Uzņēmējam ir jākomunicē par savām precēm un pakalpojumiem caur lietotāja prizmu – jāstāsta, kā tie palīdzēs atrisināt potenciālo klientu problēmas un apmierināt viņu vajadzības.

Uzvedības paradumi

Uzvedības paradumi

Nākamais būtiskais elements mājaslapas izstrādes procesā ir lietotāju uzvedības paradumi. No personīgās pieredzes mēs apzināmies, cik grūti ir mainīt paradumus – ēst veselīgāk, atmest smēķēšanu, tik daudz nelietot sociālos tīklus, sākt regulāri skriet utt. Lai mainītu paradumus vai ieviestu jaunus, mums ir jāvelta ilgs laiks – dažkārt pat mēneši. Iemesls ir tas, ka vecie paradumi ir nostiprinājušies mūsos un mēs tiem intuitīvi sekojam.

Gluži tas pats attiecas uz interneta lietotāju informācijas meklēšanas paradumiem. Lietotāji ir apguvuši, kur atrodas dažādi elementi mājaslapā (navigācija, logotips, pogas, slaidi, kontaktinformācija, meklēšanas iespējas u.c.), kā arī sapratuši to, ka viens elements sniedz iespēju, noklikšķinot uz tā, nonākt pie nākamā elementa. Tādēļ arī šeit top skaidrs, ka, plānojot mājaslapu, vienmēr ir jāņem vērā lietotāju uzvedības un informācijas meklēšanas paradumi.

Ignorējot tos, mēs varam radīt lietotājos apjukumu par to, kādas ir nākamās darbības vai kur varētu atrasties konkrēti elementi, un šādos brīžos lietotājs var atgriezties Google meklētājprogrammā un dažās sekundēs atrast alternatīvu.

Mācība Nr. 4
Profesionāļu rīcībā ir dažādi rīki, kā arī pietiekami daudz informācijas un zināšanu par interneta lietotāju uzvedības paradumiem.

Biznesa mērķi – īstermiņa un ilgtermiņa perspektīva

Biznesa mērķi – īstermiņa un ilgtermiņa perspektīva

Lai gan pirmajā brīdī varētu šķist, ka mājaslapu izstrādātājiem nav jāinteresējas par klienta biznesa mērķiem, tomēr es tā neuzskatu. Profesionāls mājaslapu izstrādātājs interesēsies par sava klienta biznesa mērķiem, jo no tiem principā ir atkarīga pilnīgi visa mājaslapa – satura izvietojums, izmantotie risinājumi u.c.

Tātad ir jābūt skaidri zināmiem īstermiņa un ilgtermiņa mērķiem. Piemēram, cik daudz un kāda veida pakalpojumi varētu būt uzņēmējam šobrīd, pēc 6 mēnešiem, pēc gada, lai, izstrādājot mājaslapu, būtu iespējams paredzēt, kas notiks brīdī, kad uzņēmums paplašināsies, pievienos jaunus pakalpojumus vai valodas.

Esmu saskāries ar neskaitāmām situācijām, kad iepriekšējie izstrādātāji nav domājuši par ilgtermiņa scenārijiem un lapas struktūru vai to, kādus risinājumus izmantot nākotnē. Piemēram, ja interneta veikalā ir 10, 100 vai 1000 preces, tiek izmantotas pilnīgi dažādas pieejas un atšķirīgi risinājumi. Ja par to nav savlaicīgi padomāts, var nākties visu sākt pilnīgi no jauna.

Mācība Nr. 5
Jums ir jāzina, kas jums nepieciešams šodien, taču lūdziet izstrādātāju padomāt arī par to, kā jūsu mājaslapa varētu attīstīties līdzi biznesam.

Izpēte un analīze

Izpēte un analīze

Daudziem jaunajiem un mazajiem uzņēmējiem šķiet, ka mājaslapa ir tikai tāds sajūtu pasākums – ir vēlmes, un tās tiek realizētas. Tomēr, ja vēlaties, lai mājaslapa strādātu jūsu labā, var gadīties izdarīt kaut ko nepareizi.

Profesionāļi palīdzēs jums veikt dažādu veidu izpēti, lai noteiktu mājaslapas mērķus. Bieži, kad par šādu izpēti pastāstu klientiem, viņi ir pārsteigti, jo tādējādi uzzina daudz ko jaunu par savu biznesu. Un ļoti bieži arī viņiem pašiem rodas jaunas idejas, kā attīstīt savas preces un pakalpojumus.

Tālāk ir minēti daži no izpētes veidiem, kas ir iespējami par salīdzinoši nelielu budžetu:

  • klienta vajadzību izpēte;
  • konkurentu izpēte;
  • mērķauditorijas izpēte;
  • esošo datu izpēte:
  • Analytics;
  • Google atslēgvārdi u.c.

Visa šī informācija un arī daudzi citi iespējamie dati ļauj pieņemt uz faktiem pamatotus lēmumus par mājaslapas izveidi.

Mācība Nr. 6
Izpētes un informācijas analīzes rezultātā iespējams daudz precīzāk izzināt klientu vajadzības un vēlmes.

Informācijas arhitektūra

Informācijas arhitektūra

Informācijas arhitektūra vienlaikus uzskatāma par mākslu un zinātni, kas palīdz kārtot zināšanas un iegūto informāciju lietotājam pieņemamā, ērtā un saprotamā veidā.

Tā pēta:

  • kā mēs grupējam un kārtojam informāciju;
  • kā mēs reprezentējam informāciju;
  • kā mēs pārlūkojam informāciju un virzāmies caur to;
  • kā mēs meklējam informāciju utt.

Lūiss Rozenfīlds (Louis Rosenfield), viens no grāmatas “Information Architecture for the World Wide Web” līdzautoriem, piedāvā šādu informācijas arhitektūras definīciju: “Informācijas arhitektūra ir zinātne, kas nodarbojas ar informācijas sistematizācijas principiem ar mērķi palīdzēt lietotājiem atrast un apstrādāt tiem nepieciešamos datus.” (1)

Informācijas arhitektūra ir termins, kuru mēs dzirdam ļoti reti, jo izstrādātāji par to īpaši neinteresējas, bet pasūtītāji/klienti par to nezina. Tomēr tas nenozīmē, ka tāds termins nepastāv.

Mācība Nr. 6
Informācijas arhitektūra ir kā labs pamats augstceltnei, uz kura tiek būvēta spēcīga un stabila ēka. Ja informācija mājaslapā nebūs pareizi sakārtota, interneta lietotājs tajā apmaldīsies un tā arī neko neatradīs.

Mājaslapas struktūra

Mājaslapas struktūra

 

Šis punkts būtībā ir ļoti cieši saistīts ar iepriekšējo. Plānojot mājaslapu, ir svarīgi pareizi izplānot tās struktūru, kā arī jāņem vērā, lai nākotnē nepieciešamības gadījumā struktūru varētu papildināt, radikāli nepārveidojot mājaslapu.

Esmu saskāries ar situācijām, kad, uzlabojot projektu, vairs nav iespējams ievietot jaunus atvērumus, jo mājaslapas plānošanas procesā netika paredzēts, ka projektam varētu pievienot jaunas sadaļas vai produkti. Tādējādi rodas situācija, kad uzņēmējam jāiegulda lieli līdzekļi, lai pārplānotu visu mājaslapu vai izveidotu to pilnīgi no jauna. Un tad sākas problēmas ar iekšējām un ārējām saitēm, jo tās tiek bojātas, kā rezultātā atkal nepieciešams papildu laiks un finanšu ieguldījumi.

Mācība Nr. 7
Tālredzīga un pārdomāta mājaslapas struktūra palīdzēs vienkāršāk pārvērst interneta lietotājus par klientiem.

Dizains

Dizains

Dizains ir ļoti subjektīva izpratne par krāsu, elementu un formu izvietojumu mājaslapā, tādēļ, izstrādājot mājaslapu, ir svarīgi ņemt talkā profesionālu dizaineri, kurš pārzina tendences, krāsu un elementu psiholoģiju un spēj pielāgoties uzņēmuma korporatīvajam stilam.

5,59 sekundēs interneta lietotājam ir jāsaprot, ar ko nodarbojas jūsu uzņēmums. Ja lietotājam tas netop skaidrs šajā īsajā mirklī, viņš mājaslapu aizver, lai meklētu citu.

Dizains savā veidā rada sajūtas apmeklētājā un reprezentē jūsu uzņēmumu. Slikti uzzīmēts dizains noteikti atgrūdīs mājaslapas lietotāju, vai arī slikti uzzīmēti elementi apgrūtinās iespēju pārvietoties mājaslapā. Noteikti elementi nebūs atrodami, un jūsu potenciālajam klientam šķitīs, ka šī mājaslapa nav priekš viņa.

Mācība Nr. 8
Labu dizainu var izstrādāt profesionāls dizainers, kurš pārzina daudzas disciplīnas – dizainu, krāsu psiholoģiju, lapas lietotāju pieredzes principus, cilvēka psiholoģijas pamatprincipus u.c.

Saturs

Mājaslapas saturs

Mājaslapa bez kvalitatīva satura ir kā māja bez tās iemītniekiem. Svarīgi ir izstrādāt pārdotspējīgu un uzņēmuma tēlam atbilstošu saturu jau mājaslapas izstrādes procesā, jo tādējādi dizaineri var efektīvāk izveidot dizainu. Svarīgi zināt arī to, ka mājaslapas satura izveidē darbojas pilnīgi citi principi nekā žurnālistikā, romānu izveidē un pat mārketinga materiālu izveidē.

Turklāt saturs ir tas, kas interesē jūsu mājaslapas apmeklētājus, un tieši saturs ir tas, kas viņiem liks spriest par jūsu uzņēmumu, tā precēm un pakalpojumiem.

Mācība Nr. 9
Uzticiet mājaslapas satura izveidi profesionāļiem. Jums nebūs citas iespējas, lai nodotu savu vēstījumu interneta lietotājiem. Dariet to efektīvi jau pirmajās sekundēs!

Risinājumi

Risinājums

Katrā projektā nākas meklēt individuālu pieeju kādas problēmas risinājumam. Šeit ir runa ne tikai par tehnoloģiskiem, bet arī par konceptuāliem risinājumiem – kā organizēt informāciju, kā izvietot elementus atvērumā, kā labāk kārtot produktus kataloga izvēlnē utt. Neizpaliek arī dažādu problēmu risināšana saistībā ar programmēšanu.

Piemēram, vienam projektam mums bija jāizstrādā interaktīva karte, kurai bija iespējami dažādi risinājumi. Šajā procesā mēs saskārāmies ar vairākiem izaicinājumiem – sākot ar to, ka interaktivitāte radīja lielu slodzi mobilā telefona procesoram, kas ar grūtībām apstrādātāja informāciju, un beidzot ar to, ka problēmas sagādāja darbība pārlūkprogrammā Internet Explorer.

Bija nepieciešams operatīvi atrast risinājumu, kā saglabāt efektu, bet novērst tehniskās problēmas.

Tāpat mūsu rīcībā ir risinājumi, kas uzņēmuma mājaslapā var palīdzēt automatizēt procesus – ar mērķi mazināt darba apjomu.

Mācība Nr. 10
Mājaslapai vai interneta veikalam ir jāpalīdz uzņēmējam, nevis viņš jāapgrūtina, tādēļ noteikti ir jāiedziļinās risinājumos un to atrašanā, lai ilgtermiņā uzņēmējs būtu ieguvējs. Tādējādi labs izstrādātājs domās par visādiem scenārijiem un iespējām.

Programmēšana

Programmēšana

Kā gan bez programmēšanas? Lai gan daudzas vienkāršākās WordPress mājaslapas var izveidot bez programmēšanas, tomēr pat vienkāršiem projektiem ir nepieciešama programmētāja palīdzība, lai pielāgotu moduļus vai izstrādātu pilnīgi unikālus risinājumus. Programmētāja profesionalitātei arī ir būtiska nozīme, ja runa ir par dažādu risinājumu meklēšanu un realizēšanu.

Mācība Nr. 11
Pieredzējis programmētājs jau laicīgi apzinās dažādus iespējamos riskus, kā arī laicīgi tos novērsīs, nevis gaidīs, kad nelaime klauvēs pie durvīm.

 

Laba prakse un standarti

Laba prakse un standarti

Kā ikvienā nozarē, kas ir izaugusi par vērā ņemamu un cienījamu jomu, tiek ievēroti noteikti standarti. Mājaslapas, kas ir izstrādātas atbilstoši standartiem, tiek “apbalvotas” no meklētāju puses, saņemot punktus par labi paveiktu darbu – izstrādi atbilstoši standartiem. Ja lapa ir izstrādāta atbilstoši standartiem, uzņēmēja ieguvums ir tāds, ka, piesaistot mājaslapas izstrādes komandā papildu speciālistus vai nomainot kādu speciālistu, viņš ātri varēs saprast, kas darāms, un būs daudz vieglāk pārņemt izstrādes stafeti vai programmēt papildu moduļus. Savukārt, ja projekts nav izstrādāts atbilstoši standartiem, tad, mainot speciālistu un ņemot palīgā citu labu speciālistu, viņam būs jāiegulda daudz laika, lai izprastu patvaļīgo programmēšanu vai jāpieņem lēmums projektu pārtaisīt. Un kurš par to maksās? Protams, jūs – uzņēmējs jeb pasūtītājs!

Mācība Nr. 11
Mājaslapa, kas izstrādāta atbilstoši standartiem, nodrošina projekta kvalitāti, stabilitāti un drošību.

Ātrdarbība

Mājaslapas ātrdarbība

Kad jūs noklikšķināt uz kāda mājaslapas atvēruma, cik ātri tas tiek ielādēts? Uzreiz vai tomēr ir jāgaida 1, 2, 3, 4, 5, 10, 15 sekundes? Lai nu paliek… atradīšu citu mājaslapu.
Ātrdarbība ir vēl viens faktors, kas nodrošina labu lietotāju pieredzi. Tomēr ar to nav tik vienkārši – jo sarežģītāka un lielāka ir lapa, jo lielāks ir izaicinājums to padarīt ātrāku. Uzņēmēji šo parasti uzskata par pašsaprotamu vajadzību, tomēr reti kurš iedomājas, ka mājaslapas optimizācija pēc projekta izstrādes var būt kā atsevišķs solis – uzdevums. Protams, ir būtiski jau pašos pamatos veidot mājaslapu, ņemot vērā ātrdarbību un izmantojot atbilstošus risinājumus, tomēr projekta nobeigumā vienmēr ir vērts veltīt laiku esošā risinājuma ātrdarbības veicināšanai.

Mācība Nr. 12
Ja lapa ir izstrādāta kvalitatīvi, ātra lapas atvēršana nodrošinās patīkamas sajūtas un lietotāji jutīsies ērti.

SEO – meklētājprogrammu optimizācija

SEO - meklētājprogrammu optimizācija

SEO jeb Search Engine Optimisation (meklētājprogrammu optimizācija) nozīmē, ka mājaslapa ir sagatavota atbilstoši Google meklētājprogrammas vadlīnijām. Jūs taču vēlaties nokļūt augstākajās pozīcijās meklēšanas rezultātos? Papildus tam – tiekties arī atbildēt uz mājaslapas apmeklētāju vajadzībām.

Ja vēlaties, lai jūsu potenciālie klienti atrastu jūsu mājaslapu, šis solis mājaslapas izstrādē ir neizbēgams, un tādi profesionāli mājaslapu izstrādātāji kā mēs šo soli jau iekļaujam projekta izstrādes cenā.
Lai veiktu SEO optimizāciju, ir jāveic virkne darbību gan mājaslapas izstrādes posmā, gan pēc tam:

  • mājaslapas kods;
  • SEO draudzīgi tekstisaites uz mājaslapu;
  • attēlu failu nosaukumi un to apraksts;
  • lapas ātrdarbība;
  • mobilais dizains;
  • lapas struktūra;
  • komunikācija sociālajos tīklos;
  • komunikācija citos interneta komunikācijas kanālos;
  • atslēgvārdi;
  • teksta formatējums atbilstoši SEO prasībām;
  • regulāra informācijas atjaunošana lapā.

Mācība Nr. 13
Profesionāli mājaslapu izstrādātāji jau pamatos veido Google prasībām atbilstošas mājaslapas.

Noslēgums un visa sākums

Noslēgums un visa sākums

Kā redzams, kvalitatīvas mājaslapas izstrādē ir daudz mainīgo un nezināmo. To visu nevar kvalitatīvi realizēt tikai viens cilvēks, ja vien viņš nav pārcilvēks. Tādēļ, ja vēlaties iegūt kvalitatīvu rīku, ar kura palīdzību gūt lielāku peļņu, iegūt jaunus klientus vai sasniegt citus uzņēmuma mērķus, jums ir nepieciešama profesionāļu komanda, kurā katrs ir specializējies savā jomā.

Lai ilustrētu, kā notiek kvalitatīvas mājaslapas izstrāde, es imitēšu ziedu veikala “13 narcises” mājaslapas izstrādi. Tajā būs atspoguļots, kā visbiežāk notiek sadarbība ar klientu un kā vesela profesionāļu komanda (projekta vadītājs, dizaineris, komunikāciju speciālists un programmētājs) strādā pie vienas efektīvas, pārdotspējīgas un profesionālas mājaslapas – interneta veikala izveides.

Tava kārta

Vai tev ir kas piebilstams? Vai arī tu piekrīti, ka profesionāla mājaslapu izveide ir kā vienradzis, par kuru runā visi, bet kuru retais reāli praktizē?

Pievieno savu komentāru zem raksta, un es labprāt iesaistīšos diskusijā.

1. https://www.lnb.lv/lv/izstade-21gadsimta-biblioteku-nozares-specialisti-informacijas-un-zinasanu-arhitekturas-parvalditaj

Autors: Edgars Kebbe
Birkas: