E-komercijas tendences, ko ņemt vērā 2020.gadā

12 e-komercijas tendences lieliskam 2020. gadam

Kā e-komercijas pasaule izskatīsies šajā gadā? Esam sagatavojuši 12 e-komercijas tendences, par kurām  padomāt arī Tava biznesa kontekstā! Iepirkšanās sociālajos medijos, elestīgākas apmaksas iespējas, aizvien vairāk vizualizāciju un citas.

 

1. Zīmoli atsakās no Amazon  

Lielā ietekme 

Šodien Amazon ir apsteidzis Walmart kā pasaules lielākais mazumtirgotājs. Tas ir arī arī viens no vērtīgākajiem uzņēmumiem pasaulē. Turklāt  uzņēmuma dibinātājs Džefs Beizoss ir pasaulē bagātākais cilvēks. 

Izmaiņas teju  katrā nozarē

Mazāk nekā 25 gadu laikā Amazon ir ietekmējis neskaitāmu preču pārdošanu. To vidū ir gan grāmatas, DVD, filmas, TV, iepirkumi, tīmekļa un mākoņpakalpojumi, gan kuģošana, loģistika, elektronika, kā arī daudzas citas. 

Regulatoru uzraudzībā  

Pēdējo gadu gaitā Amazon aizvien biežāk nonāk regulatoru redzeslokā. Tam par pamatu ir lielā ietekme, kas liek jautāt – “kur ir robeža?” un “vai uzņēmums būtu jāsadala?”. Tā kā negatīvais noskaņojums pieaug, pretmonopola tēma kļūst aizvien skaļāka. Tas liek apšaubīt Amazon vērtību un izmaksas. 

Izmaiņas jau notiek

Piemēram, pagājušā gada novembrī Nike paziņoja, ka beidz savu sadarbību ar Amazon un izņem no platformas visus Nike produktus. Jau 2017. gadā Walmart minēja, ka tehnoloģiju izplatītāji attālinās no Amazon mākoņpakalpojumiem, minot, ka ka “nevajadzētu būt lielam pārsteigumam, ka ir lietas, kurās mēs labāk vēlētos, lai mūsu visslepenākie dati nesēž uz konkurentu platformas”. Tāpat American Apparel & Footwear Association, kas pārstāv vairāk nekā 1000 zīmolu, tostarp Adidas, Gap un Target, apsūdzēja Amazon par viltotu preču melnā tirgus izveidi.

Izmanto alternatīvas 

Ja agrāk daudzi uzņēmēji vēlējās izmantot Amazon savu produktu pārdošanai tā apmeklētības un infrastruktūras dēļ, tad šodien zīmoli meklē alternatīvas. Uzņēmumi vēlas veidot savas mājaslapas un internetveikalus, ko pašiem būtu iespējami viegli pārvaldīt. Tam var palīdzēt tādas platformas kā Wix, Drupal un WordPress. Tāpat uzņēmēji izvēlas Shopify, kas klientu produktu pārdošanai sniedz virkni iespēju. To vidū ir ne vien čatboti, POS sistēmas, AI balstīta atgriešanās optimizācija, bet arī personalizācija. 

2. Google kļūst par vietu Taviem produktiem 

Ja vien zīmols nav ļoti populārs, lielākā daļa pircēju to atradīs ar Google meklētāja palīdzību. Tādu zīmolu kā Nike un H&M gadījumā pircēji ātri vien ievadīs mājaslapas saites nosaukumu, savukārt mazākiem uzņēmumiem potenciālo klientu sasniegšanai īpaši nozīmīga ir SEO optimizācija.   

Šobrīd vēl viena iespēja ir Tava uzņēmuma preces vai pakalpojumus integrēt Google meklētājā. Ar rich snippet palīdzību, meklēšanas rezultātos varēsi attēlot ne vien preces vai pakalpojuma nosaukumus, bet arī aprakstu un cenu. Lai Tavi produkti būtu pircēju acu priekšā, Google Shopping būs palīgs. 

3. Iepirkšanās sociālajos medijos ir vēl aktuālāka 

Sociālie mediji šodien ir kas daudz vairāk par vienkāršām “patīk” reakcijām, dalīšanos ar ikdienu vai kaķu video. Daudzi sociālo mediju kanāli kļūst par mini meklētājprogrammām, kas lietotājus aizved pie precēm vai pakalpojumiem. Dati rāda, ka jau 55% lietotāju vismaz kādu preci iegādājušies caur zīmolu sociālo mediju ierakstiem. 

Daudzas sociālo mediju platformas produktu pārdošanu padara vienkāršāku ar iegultām saitēm. Tas nozīmē, ka klienti sociālo mediju ierakstā jeb postā var noklikšķināt uz noteiktiem produktiem, lai jau pēc tam tiktu novirzīti tieši uz produktu lapu. Šis aspekts var palīdzēt palielināt impulsos balstītus iepirkšanās gadījumus.   

4. Elastīgas norēķinu iespējas lieliem pirkumiem

Ja Tava internetveikala produkti vai pakalpojumi ir no “dārgā gala”, pastāv lielāka iespēja grūtāk nodrošināt jaunus pirkumus. Tas saistāms ar to, ka klienti to var saredzēt kā riskantāku ieguldījumu. 

Šim jautājumam talkā varētu nākt elastīgākas norēķinu sistēmas. Piemēram, Afterpay, Final vai Affirm. Šie servisi pirkuma maksu palīdz automātiski sadalīt mazākos maksājumos. Tas rezultējas ar pirkumiem, kas klientam varētu būt vieglāk “sagremojami”. Piemēram, dati norāda, ka Afterpay lietotāji pamanījuši konversiju pieaugumu no 20% līdz 30%. 

5. Personalizēta klientu iesaiste 

Salīdzinot internetveikalu ar fizisku veikalu, mums nav iespēja tiešā veidā jeb aci pret aci mijiedarboties ar savu potenciālo klientu. Lai radītu līdzīgu pieredzi, e-komercijas vietnes rada vairākus risinājumus, ko iekļaut visā pirkšanas gaitā.  Līdzīgi kā interneta apmācības aizstāj klātienes apmācības, e-komercija spēj aizstāt fiziskās klātbūtnes esamību mazumtirdzniecībā. 

Izmantojot dažādus datus par lietotāju paradumiem, zīmoli velta pūles internetveikalu personalizēšanai. Tas palīdz ne vien labāk apkalpot klientus, bet arī iepazīt viņu vajadzības un intereses. Piemēram, pircējam ir iespēja ērti aplūkot meklēšanas vēsturi, iepriekš aplūkotās lapas, skatītos produktus vai jau veikto pirkumu vēsturi. Dati liecina, ka 57% pircēju ir gatavi dalīties ar savu personīgo informāciju, ja vien viņiem tas palīdz labāk iepirkties.

Tāpat daudzi internetveikali izmanto interaktīva satura priekšrocības. To vidū var būt viktorīnas un aptaujas, kas potenciālajām klientam ļauj piedāvāt piemērotākus produktus vai pakalpojumus. 

6. B2B e-komercija eksplodē

E-komercija vairs sen jau nedarbojas tikai B2C sektorā. 2020. gadā B2B e-komercija visā pasaulē sastādīs 6.6 trilionus dolāru! Aptaujājot 500 B2B organizācijas, BigCommerce atklāj, ka 80% pieņem pasūtījumus un maksājumus tieši caur uzņēmuma mājaslapu. 

7. Cilvēki vēlas vizuālizācijas

Lietotāji internetveikalā nereti vilcinās nospiest pogu “pirkt”. Pirms tiek ievadīti maksājuma dati, pircēji vēlas gūt atbildes uz jautājumiem par kvalitāti un to, vai produktus vispār ir nepieciešams. Tas rada aizvien lielāku vajadzību pēc mijiedarbības ar produktu.  

Pirkuma lēmuma pieņemšanā var palīdzēt iepriekšējo klientu vērtējumi vai influenceru ietekumi, tomēr nereti arī ar to ir par maz. Tam šodien var palīdzēt gan virtuālā un papildinātā realitāte, gan daudz pieejamāki veidi, piemēram, video materiāls vai 360 grādu atainojums. 

8. Arvien vairāk pielāgota mazumtirdzniecības pieredze

Lai arī bez cilvēku iesaistes grūti iztikt un to nav pilnībā iespējams atdarināt, uzņēmumiem talkā nāk dažādas interaktīvas tehnoloģijas, jau minētā personalizēšana un chatboti 

Piemēram, zīmoli rada iespaidīgu mazumtirdzniecības pieredzi, attīstās, pieņem jaunus darbiniekus, veido ilgstošas attiecības ar klientiem. Līdzīgas iespējas uzņēmumiem ir arī digitālajā vidē. 

9. AI, virtuālie asistenti un chatboti turpina attīstīties

Ikviens no mums ir pamanījis, ka arvien vairāk parādās chatboti. Mākslīgais intelekts un dažādi virtuālie asistenti aizvien labāk spēj apkalpot klientus. Tas uzņēmumiem sniedzot vairāk iespēju fokusēties uz svarīgākajām biznesa funkcijām. Dati norāda, ka 34% aptaujāto justos ērti, ja atbildes uz viņu jautājumiem sniegtu čatboti. 

10. E-komercijas tendences paredz aizvien lielākas rūpes par vidi 

Rūpes par mūsu Zemi vairs nav tikai cirtēju vai mileniāļu jautājums. Šodien patērētāji ir daudz labāk informēti par savu ietekmi uz vidi, tādēļ viņi vēlas atbalstīt uzņēmumus, kas vēlas samazināt oglekļa dioksīda emisiju. Dati liecina, ka 87% patērētāju piekrīt, ka viņi labprātāk iegādātos produktu no zīmola, kas domā par vides aspektiem. 

Daudzi e-komercijas zīmoli dara visu iespējamo, lai samazinātu pasūtījumu piegādes radītos atkritumus. Tā, piemēram, tiek izmantoti pārstrādāti vai bioloģiski noārdāmi materiāli, piemēram, iepakojot zemesriekstus ūdenī šķistošā materiālā. Daži uzņēmumi kļūst īpaši radoši, piemēram, Banish Skin Care. Uzņēmums sūta produktus, kas ietīti zīmola zeķēs. 

11. Piegāžu kari ir sākušies

2020. gads nozīmē ātru un bezmaksas piegādi. Piemēram, Amazon loģistikas un piegādes biznesa mērķis ir mainīt kurjerpasta un pasta nozari. Ja vakar vēl tika piedāvāta vienkārša bezmaksas piegāde, tad tagad tiek piedāvāta piegāde tajā pašā dienā. Šādā veidā e-komercijas gigants no klienta pāries uz konkurentu gandrīz visiem lielākajiem pārvadātājiem. Tas ir, Amazon savas piegādes īstenos pats, neizmantojot citu kurjeru pakalpojumus. 

12. Dati pret vērtību 

Klienti gadu desmitiem ir iemainījuši savus datus pret piekļuvu un atlīdzību. Piemēram, piekļuvi sociālajiem medijiem un atlīdzību, ko raksturo dažādas lojalitātes programmas. Patērtāji apzinās, ka viņu dati tiek izmantoti, piemēram, lai noteiktu “kustības” veikalos, lokāciju un citus aspektus. Tāpat 83% lietotāju norāda, ka viņi ir gatavi dalīties ar datiem, ja vien uzņēmumi norāda, ka tie tiks izmantoti.  

Šodien zīmoli vēlas virzīties no iespējas iegūt pēc iespējas vairāk datu uz iesaistīšanos savstarpējā vērtību apmaiņā. Palielinoties personas datu apjomam un pieaugot izpratnei par privātumu, ir sagaidāms, ka veidosies jauna veida iespējas. Piemēram, privātums kā izvēles iespēja vai patērētāji saņem “samaksu” par dalīšanos ar saviem datiem.

Zīmoliem un tirgotājiem būs izaicinājums atrast līdzsvaru starp datu iegūšanu, izmantošanu un glabāšanu, saglabājot balansu “tik daudz, cik mums vajadzīgs / cik maz vien iespējams” jeb “as much as we need / as little as possible”. 

Pēdējo gadu laikā e-komercija ietekmējusi daudzu uzņēmumu darbību. Gudrākie spēj saskatīt biznesa un ekomercijas tendences, pielāgoties, attīstīties un augt. Lai gan tendences nāk un iet, uzņēmumiem ir svarīgi izvērtēt, kas no tā ietekmē lietotāju pieredzi un uzņēmuma izvirzīto mērķu sasniegšanu. Kurai no tendencēm pievērsīsi uzmanību Tu?

pop-up-image