Atslēgvārdu izpēte ir pamats efektīva satura veidošanai mājaslapā un mārketingā

Atslēgvārdu izpēte un pielietojums – pamats efektīvam saturam

Bieži no klientiem saņemam jautājumus par atslēgvārdiem – kas tie ir, kāpēc tie ir nepieciešami un ko ar tiem darīt. Raksta temats ir tieši saistīts ar to, kā uzņēmumam būt labākam tiešsaistes vidē, kā pareizi parādīt uzņēmumu un par to runāt. Šī informācija var būt noderīga ne tikai tiem, kuri izstrādā mājaslapas vai plāno uzlabot un attīstīt savu mājaslapu, bet arī mārketinga speciālistiem un uzņēmuma vadītājiem. Lasi un uzzini, kā atslēgvārdu izpēte un to integrēšana var būtiski ietekmēt uzņēmuma meklēšanas rezultātus, par to nemaksājot!

Kas ir atslēgvārdu izpēte?

Jau iepriekš esam runājuši par atslēgvārdu izpēti un skaidrojuši, kāpēc tā nepieciešama, kā to veikt un kur atrast bezmaksas atslēgvārdu izpētes rīkus. Atslēgvārdiem ir ļoti liela nozīme ne tikai mājaslapas izstrādes procesā, bet arī visā digitālā mārketinga vidē. Atslēgvārdu izpēte vienmēr nozīmē procesu, kura laikā tiek atklāti vārdi, frāzes un jautājumi, ko klienti izmantojuši meklētājprogrammās, lai atrastu dažādus produktus vai pakalpojumus. Procesa rezultātā ir iespēja pēc tam optimizēt mājaslapas saturu, lai tas iegūtu augstākas pozīcijas Google meklēšanas rezultātos.

Kāpēc nepieciešama atslēgvārdu izpēte?

Atslēgvārdu izpēte palīdz atbildēt uz dažādiem jautājumiem:

  • kā efektīvi optimizēt savu mājaslapu?
  • kā veidot pārdomātus saišu nosaukumus?
  • kā radīt piemērotāko saturu uzņēmuma mērķauditorijai?
  • kādus vārdu savienojumus izmantot mārketinga un reklāmas aktivitātēs?

Atbilžu pamatā uz šiem jautājumiem ir atslēgvārdu izpēte. Pārdomāti atslēgvārdi ir pamatā jebkurām tiešsaistes aktivitātēm, tostarp mājaslapas izveidei.

Atslēgvārdu izpēte ir veikta – ko ar to iesākt?

Kad veikta atslēgvārdu izpēte, rodas jautājums – ko darīt ar visiem saģenerētajiem atslēgvārdiem? Atslēgvārdu izpētes procesā rodas daudz atslēgvārdu, kuri ir sajauktā secībā gan pēc meklējumu daudzuma, gan pēc tematiem un alfabēta, tāpēc nereti rodas apjukums. 

Atslēgvārdu izpēte, Kebbe IT, Negrupēti atslēgvārdi

Svarīgi – iedali atslēgvārdus grupās!

Lai būtu vieglāk orientēties atslēgvārdos un optimizēt saturu, ieteicams iedalīt atslēgvārdus grupās. Šeit dažas idejas grupām:

  • pēc konkurenta – lai salīdzinātu un nosegtu konkurenta atslēgvārdus, tādējādi panākot vai apsteidzot konkurentus meklēšanas rezultātos pēc konkrētiem atslēgvārdiem;
  • pēc sezonalitātes – piemēram, bērnu apģērbu sezonalitāte lietus laikā, ziemā vai vasarā;
  • pēc lokācijas – šis būtu vērtīgi starptautiskiem uzņēmumiem vai tādiem, kuriem ir filiāles;
  • pēc produktu kategorijām – šādu iedalījumu izmanto ļoti bieži, ievietojot atslēgvārdus, kas atbilst noteiktai idejai, procesam, pakalpojumam vai produktam;
  • netiešie atslēgvārdi – šādi atslēgvārdi nav tieši saistīti ar uzņēmumu, bet var noderēt, veidojot saturu, piemēram, bloga rakstā salīdzinot uzņēmuma piedāvājumu ar kādu citu, ko iespējams veiksmīgi sasaistīt; 
  • prioritārie atslēgvārdi – tie ir speciāli atslēgas vārdi ar labākiem mārketinga rezultātiem, kuri ir vērtīgāki un veicina peļņu.

atslēgvārdu izpēte, suņu šķirnes

Lai saprastu, kur tos izmantot un ko visi atslēgvārdi nozīmē, raksta turpinājumā aprakstīsim trīs atslēgvārdu tipus, kas vairāk pastāsta par atslēgvārdu izmantošanu un veido kontekstu tam, kādi atslēgvārdi ir svarīgāki, kam tos izmantot un kāpēc to darīt. 

1. Vispārīgie atslēgvārdi (short tail keywords/ generic keywords/ head keywords)

Vispārīgie atslēgvārdi mājaslapā

Ja cilvēks meklēs vispārīgo atslēgvārdu, viņš, visticamāk, nezinās, ko tas nozīmē un vēlēsies uzzināt plašāku informāciju par tematu. Vispārīgie atslēgvārdi nav specifiski, un tie sastāv no viena vārda. Lielākajā daļā gadījumu vispārīgajiem atslēgvārdiem ir salīdzinoši liela konkurence attiecībā gan uz Google reklāmām, gan konkurentiem un uzņēmuma spēju ierindoties Google meklētāja pozīcijās. Tāpat vispārīgos atslēgvārdus raksturo arī zema konversija, kas nozīmē, ka tad, kad lietotājs apmeklēs mājaslapu, viņš, visticamāk, neveiks pirkumu, bet tikai skatīsies, jo viņš ir informācijas meklēšanas fāzē.  

Vispārīgie atslēgvārdi Google Ads

Google Ads kontekstā atslēgvārdu izpēte ir svarīga, lai saprastu, kā efektīvi veidot lietotāju plūsmu uz mājaslapu, izmantojot atslēgvārdus reklāmas kampaņās. Vispārīgajiem atslēgvārdiem Google Ads arī ir salīdzinoši augsta konkurence, kas nozīmē, ka par klikšķi būs jāmaksā vairāk.  Bet, maksājot vairāk par klikšķi, būs iespēja nosegt vairāk savu meklējumu iespējas, ko cilvēki būs rakstījuši Google meklētājprogrammā, kam var sekot lielāka lietotāju plūsma uz mājaslapu. Tomēr jāņem vērā, ka šajā situācijā atslēgvārdam arī ir zema konversija, kas nozīmē, ka reklāmguvumi šim terminam, visticamāk, nebūs lieli.

Google Ads izmaksas, kā uzstādīt google ads, google ads kampaņa

Daži atslēgvārdu piemēri

  1. CRM (Customer relationship management), tā ir sistēma, kuru integrē mājaslapās, lai uzskaitītu klientus, viņu darījumus, jautājumus, e-pastus un visu pārējo nepieciešamo informāciju. Šādam atslēgvārdam Google meklējums ir 800.  Latvijai tas ir salīdzinoši liels meklējumu skaits mēnesī IT nozarē, tāpēc to var uzskatīt par vispārīgu atslēgas vārdu.
  2. SEO. Šādam atslēgvārdam meklējumu skaits mēnesī Latvijā  ir 700. 
  3. Mājaslapa. Atslēgas vārda meklējumu skaits Google meklētājprogrammā ir 300. Lai arī tas ir salīdzinoši mazāks skaits, tas joprojām tiek pieskaitīts pie vispārīgajiem atslēgvārdiem.

2. Plašie atslēgvārdi (broad mach keywords)

Plašie atslēgvārdi mājaslapā

Tad, kad cilvēks kaut nedaudz būs sapratis, ko nozīmē konkrētais termins, ko viņš meklēja kā vispārīgo atslēgvārdu, viņš, visticamāk, tālāk meklēs jau šādu – plašo – atslēgvārdu, lai noskaidrotu specifiskāku informāciju. Šādā gadījumā vispārīgajam atslēgvārdam tiek pievienots kāds konkrētāks vārds, ideja. Plašos atslēgvārdus uzskata par SEO optimizācijas kodolu, tie ir 2-3 vārdus gari. Tie ir vieni no labākajiem atslēgvārdiem, kurus izmantot, jo tos ir daudz vieglāk integrēt tekstā, saturā, veido mājaslapai, sociālajiem medijiem un kampaņām. Šiem atslēgvārdiem ir lielāka iespēja panākt to, ka cilvēki iesaistās saturā, un ir vieglāk veicināt Google pozīcijas kāpumu, nekā vispārīgajiem atslēgvārdiem. 

Plašie atslēgvārdi Google Ads

Raugoties uz Google Ads, šie atslēgvārdi tiek visbiežāk izmantoti tieši Google Ads reklāmām, jo konkurence un izmaksas ir mērenas, savukārt klikšķu skaits ir salīdzinoši liels. Vietnei, kuras satura lielākā daļa ir saistīta ar šāda veida terminiem, vajadzētu darboties diezgan labi.

Daži atslēgvārdu piemēri

  1. CRM sistēma. Mēnesī Latvijā šādam atslēgvārdam ir 150 meklējumi Google meklējumprogrammā.
  2. Mājaslapu izstrāde un mājas lapas izveide. Ir svarīgi analizēt, cik katru no atslēgvārdiem cilvēki meklē, jo, piemēram, šie divi plašie atslēgvārdi idejiski ir līdzīgi, taču to meklējumu skaits atšķiras: mājaslapu izstrāde – 90 meklējumi, mājas lapas izveide – 250 meklējumi.
  3. SEO optimizācija un SEO pakalpojumi. Līdzīgi kā iepriekšējā gadījumā, arī šeit abi atslēgvārdi ir līdzīgi savā nozīmē, bet to meklēšanas rezultāti mēneša griezumā būtiski atšķiras. “SEO optimizācija” mēnesī meklējumu skaits ir 150, bet “SEO pakalpojumi” – tikai 50. 

3. Garie atslēgvārdi (long tail keywords)

Garie atslēgvārdi mājaslapā

Šādi atslēgvārdi ir ar zemu meklēšanas skaitu mēnesī un zemu konkurences līmeni. Šādi atslēgvārdi parasti ir garāki par trīs vārdiem (vai arī 3 vārdi), un tostarp ir arī jautājumi. Ahrefs veiktajā pētījumā secināts, ka 92% no visiem atslēgvārdiem, kurus cilvēki ievada Google  meklētājprogrammā, ir tieši garie atslēgvārdi. Lielākoties šādi atslēgvārdi ir ar 0-10 meklējumiem mēnesī. Lai arī šādi atslēgas vārdi ir reti meklēti, tie ir arī efektīvi, jo cilvēki, kuri meklē pēc garajiem atslēgas vārdiem ir nonākuši daudz tālāk pirkšanas ciklā, kas nozīmē, ka palielinās iespēja šādā veidā piesaistīt klientus. 

Garie atslēgvārdi Google Ads

Šādus atslēgvārdus izmantot Google Ads būs visgrūtāk, jo tie ir salīdzinoši gari un ietver sevī jautājumus, problēmu risinājumus. No Google Ads viedokļa šie termini būs vispieejamākie, bet datu plūsma var nebūt tik liela. Tomēr, ja kāds lietotājs, meklējot pēc šī atslēgvārda, atvērs Tavu mājaslapu, reklāmguvumu līmenis būs visaugstākais, kas nozīmē, ka viņš, visticamāk, veiks kādu darbību – atstās kontaktinformāciju, iegādāsies preci u.c.

Daži atslēgvārdu piemēri

  1. CRM sistēmas Latvijā – 20 meklējumi mēnesī.
  2. Labākais SEO speciālists Latvijā – 10 meklējumi mēnesī.
  3. Kā izveidot mājas lapu pašam – 70 meklējumi mēnesī.

Kur izmantot iegūtos atslēgvārdus?

Mājaslapā atslēgvārdus ir ieteicams pēc iespējas dažādākos veidos. Kādās pozīcijās atslēgvārdus ņem vērā Google?

  • Nosaukumā (Title). Tam ir divi veidi – nosaukums, kas ir pašā mājaslapā kā sadaļas nosaukums, un “title tag”, kas ir pozīcijas nosaukums, kurš var būt garāks. Šādos gadījumos labāk atslēgvārdu iekļaut pašā sākumā.
  • Google meklējumu rezultātu aprakstā (Meta description). Tas lielākoties parādās zem nosaukuma. Aprakstā arī jāizmanto tas pats atslēgvārds, lai Google saprastu, ka cilvēka vēlamais meklējums sakrīt ar to,  kas piedāvāts saturā. 
  • URL jeb saitē. Veidojot saiti, arī ieteicams atslēgvārdu novietot pašā sākumā.
  • Saturā. Tam ir vairāki veidi. Vispirms atslēgvārds jāiekļauj pašā nosaukumā, jo to Google lasa pirmo. Pēc tam atslēgvārds jāievieto arī pirmajā paragrāfā. Svarīgi atslēgvārdus ir ievietot pašā tekstā, ievietojot arī sinonīmus, kā arī satura apakšnosaukumos, it sevišķi, ja tiek rakstīts bloga raksts – saturs jāstrukturē, tam pievienojot apakšnosaukumus, kuros ir atslēgvārds. Svarīgi pievienot atslēgvārdu arī “link anchor text” – tekstā, kurš iezīmēts ar linku. Un visbeidzot – atslēgas vārds jāievieno nobeigumā.

SEO optimizācija, saturs, atslēgvārdu izpēte, paraugs

Bet svarīgi ar atcerēties, ka tekstu nedrīkst pārsātināt ar atslēgvārdiem. Kāda veida saturam tie ir jāpievieno?

Atslēgvārdi dažādam saturam

Atslēgvārdu izmantošana neaprobežojas tikai ar bloga rakstiem, svarīgi to ir iekļaut arī veidojot produktu un pakalpojumu aprakstus un citu mājaslapas informāciju. Kam vēl atslēgvārdus pievienot?

  1. Bildēm. Augšupielādējot bildi mājaslapā, tās nosaukums jāveido atslēgvārdos balstīts. Tādējādi uzņēmums tiek padarīts redzamāks lietotājiem arī Google attēlu sadaļā. Bildei, kas augšupielādēta mājaslapā, nepieciešams sniegt Alt tekstu (alt text), jo Google nolasa to, kas atrodas bildē. Tas ir neliels apraksts (1-2 teikumi) par to, kas ir redzams bildē. Vēl jāpievieno atslēgvārds “image title” sadaļā, un tas parādās tad, kad mājaslapā cilvēks peles kursoru uzbīda uz kādas bildes.
  2. Sociālajos medijos. Arī Facebook, līdzīgi kā Google, ir meklētājs. Ja uzņēmums savā Facebook lapā izmanto atslēgvārdus, kurus pats ir uzskatījis par sev svarīgiem, izmantojot tos aprakstos un ierakstos, ir liela iespējamība, ka publikācijas parādīsies ne tikai Facebook meklētājā, bet arī Google.
  3. Google My Business. Svarīgi pievērst uzmanību atslēgvārdiem Google My Business, izveidojot uzņēmuma aprakstu un ievietojot pakalpojumus, jo arī tas var uzlabot pozīcijas Google meklētājā. 
  4. Structured data – FAQ. Šo noteikti jāizmanto, ja ir biežāk uzdoto jautājumu sadaļa mājaslapā. Tā bieži veidojas no garajiem atslēgvārdiem, kuri ir jautājumu veidā. Šos jautājumus var ievietot biežāk uzdoto jautājumu sadaļā un teikt, lai programmētājs dod signālu Google, ka tie ir “structured data”. Tādējādi var panākt to, ka Google parādīsies rezultātu saīsinājumi šiem jautājumiem.

Atslēgvārdu izpēte ir svarīga, bet ne mazāk nozīmīgs ir šo atlasīto atslēgvārdu pielietošanas process. Ja Tev radušies kādi jautājumi, uz kuriem neradi atbildes raksta ietvaros – sazinies ar mums, mēs noteikti Tev palīdzēsim!

Autors: Kebbe IT
Birkas: , ,