Atslēgvārdu izpēte ir tas, kas palīdzēs taviem klientiem atrast tavu uzņēmumu

Atslēgvārdu izpēte: kā Tevi atradīs klients?

Kā Tevi un Tavu uzņēmumu atrod potenciālais klients? Šoreiz iepazīsti atslēgvārdu izpētes procesu, kas būs liels palīgs Tavam biznesam! Nereti uzņēmēji iedomājas vienu atslēgvārdu perspektīvu, savukārt klientiem ir pavisam cits skatījums. Šī ir Tava iespēja izzināt, ar kādiem vārdiem klients nonāk līdz Tavai mājaslapai, atrod Tavus produktus, preces, pakalpojumus. 

Kas ir atslēgvārdu izpēte? 

Atslēgvārdu izpēte vienmēr nozīmē procesu. Tā laikā mēs atklājam vārdus, frāzes un jautājumus, ko klienti izmantojuši meklētājprogrammās, lai atrastu dažādus produktus vai pakalpojumus. Procesa rezultātā mums ir iespēja optimizēt mājaslapas saturu, lai tas iegūtu Google meklēšanas rezultātu augstākās pozīcijas. 

Kāpēc nepieciešama atslēgvārdu izpēte?

Kā efektīvi optimizēt savu mājaslapu? Kā veidot pārdomātus saišu nosaukumus? Kā radīt piemērotāko saturu uzņēmuma mērķauditorijai? Kādus vārdu savienojumus izmantot mārketinga un reklāmas aktivitātēs? Uz šiem jautājumiem Tev palīdzēs atbildēt atslēgas vārdu izpēte! 

Pārdomāti atslēgvārdi ir pamatā jebkurām tiešsaistes aktivitātēm, tostarp mājaslapas izveidei. Izpētes process Tev palīdzēs iepazīt savus klientus un atklāt, kādu informāciju viņiem piedāvāt. Tas Tevi arī iepazīstinās ar problēmām, ko klienti savā ikdienā cenšas atrisināt, un precēm un pakalpojumiem, kas viņiem nepieciešami. 

Tāpat tā ir iespēja uzzināt, kāds ir klientu domu gājiens, meklējot Tava uzņēmuma piedāvājumu, kādi atslēgvārdi – plaši vai īsi vārdu savienojumi (long tale vai short tale) – ir aktuālākie. Pievērs uzmanību, ka arī meklētājprogrammā ievadītie jautājumi nereti var kļūt par atslēgvārdiem. 

Kā domāt par atslēgvārdiem? 

Atslēgvārdus iespējams iedalīt trīs grupās. To vidū ir vispārīgie atslēgvārdi, īsie un garie atslēgvārdi. 

Vispārīgi atslēgvārdi 

Vispārīgi atslēgvārdi – tiem piemīt augsta meklējumu intensitāte. Piemēram, vitamīni, veselība, māja, koks, zāle. Lielākoties tas ir viens atslēgas vārds, kas galu galā paskaidro daudz un tajā pašā laikā īsti neko. 

Ierakstot šādus vispārīgos atslēgas vārdus, klients vēlēsies tikai sākt meklēt informāciju. Viņam droši vien nav doma pēc kāda īpaša vārda vai tā savienojuma. Šādā situācijā, piemēram, Google rezultātos parādīsies ļoti daudz meklējumu, kas būs pārāk vispārīgi. Parasti šie rezultāti nebūs vērsti uz kādu konkrētu pakalpojumu vai problēmas risinājumu. 

Īsie atslēgvārdi 

Īsie atslēgvārdi jeb short tale keywords – tie parasti ir specifiskāki. Lielākoties tie ir divu vārdu savienojumi, piemēram, “vitamīni bērniem”. Šajā gadījumā tas jau ir nedaudz specifiskās meklējums. Šis atslēgvārds būs ar zemāku meklējumu intensitātI jeb nedaudz mazāk meklējumiem mēnesī. Šāda situācija atslēgvārdu padara pieejamāku, līdz ar to vieglāk iespējams iegūt vēlamās Google meklēšanas pozīcijas. 

Garie atslēgvārdi

Garie atslēgvārdu savienojumi jeb long tale keywords. Parasti šie garie vārdu savienojumi vairāk ir vērsti jau uz konkrētāku un padziļinātāku tematu, kad lietotājs jau ir veicis virpārīgu satura izpēti, un zina, ko vēlas.  Piemēram, “vitamīna C kapsulas bērniem”. 

White-Hat-SEO-Tactics-Long-Tail-Keywords

Kāda ir atslēgvārdu konkurence? 

Kā jau vari iedomāties, short tale jeb īsajiem atslēgas vārdiem (1 vārds) ir augsta konkurence, tomēr tā ir zemāka nekā vispārīgajiem atslēgvārdiem. Ja šāda tipa vārdu savienojumus izmantosi uzņēmuma ikdienā, tiem būs daudz grūtāk iegūt labas meklēšanas rezultātu pozīcijas. 

Long tale jeb garie atslēgvārdi (3+ vārdi) ir daudz specifiskāki. Tiem parasti ir mazāks meklējumu skaits mēnesī, taču lietotāji ar tiem vēlas atrisināt jau konkrētas problēmas. Dažkārt ir situācijas, kad arī vārdu savienojumiem ir liels meklējumu skaits. Piemēram, angļu valodā par vingrojumiem mājās vai notievēšanu. Liels meklējumu daudzums mēnesī Google augstāko pozīciju iegūšanu padara grūtāku, līdz ar to arī klientu iepazīstināšana ar radīto saturu ir sarežģītāka. 

Sāc ar vispārīgo 

Potenciālie klienti parasti izmanto vispārīgus atslēgvārdus, lai sāktu iepazīties ar informāciju. Kad tiek atrasta specifiskāka niša, lietotāji meklē konkrētākus risinājumus, viņi jau ir gatavi veikt kādu darbību. Klienti vēlas iepazīt dažādus produkta vai pakalpojuma pirkšanas procesus, tādēļ nereti meklētājprogrammās ievada jautājumus. 

Izpēti konversijas 

Pievērs uzmanību tam, ka vispārīgi atslēgvārdi visbiežāk nozīmē zemu konversijas (lietas, ko cilvēks izdarījis Tavā mājaslapā, piemēram, kaut kam pieteicies vai kaut ko nopircis) līmeni un augstu konkurenci. Vidēji atslēgvārdi nozīmē vidēju (un nedaudz zemāku) konkurenci un labāku konversijas līmeni. Savukārt long tale keywords piemīt zema konkurence un augsts konversijas līmenis. 

Konkurence ir viens no svarīgākajiem aspektiem, izvēloties atslēgvārdus sava uzņēmuma ikdienai. Šajā brīdī svarīgi domāt objektīvi, lai noteiktu, kuri vārdu savienojumi ir derīgākie Tava uzņēmuma nišai. 

Kā atrast atslēgvārdus?

Atslēgvārdu atrašana nereti kļūst par vienu no grūtākajiem posmiem visā izpētes procesā. Ja uzņēmumi nav pazīstami ar atslēgvārdu konkurenci, šī var būt sarežģītākā daļa. Gana bieži uzņēmumu pārstāvji mērķauditorijas virzienā lūkojas ar pārāk plašiem vārdiem, piemēram, picērija, viesnīca, Valmiera, Losandželosa, Amerika. 

Neizvēlies neskaidras frāzes

Citās situācijās tiek izvēlētas pārāk neskaidras frāzes, kuras meklēs vien retais. Piemēram, SEO. Daudziem šāds burtu savienojums neko neizsaka, līdz ar to meklējumi nesekos. Cits piemērs saistāms ar sociālajiem medijiem. Šādā situācijā Google  meklēšana rezultāti būs pārlieku daudz un vispārīgi. Tie lielākoties nebūs rezultāti, kurus patiesībā klients ir vēlējies atrast. 

Sāc ar radniecīgo 

Sākumpunkts ir piemērotu un radniecīgu frāžu atrāšana savam biznesam. Ja Tev jau ir uzņēmuma mājaslapa, droši dodies cauri tās saturam un minētajiem atslēgvārdiem. Mēģini noprast, kas ir lielais stāsts, ar ko vēlies iepazīstināt. 

Radi jaunas idejas

Izpētes procesā vienmēr talkā nāks dažādas ideju radīšanas tehnikas. Komandā vari sākt ar vienkāršu prāta vētru vai domu karti. Norādi visas idejas un paturi prātā jautājumu – kādas ar manu biznesu saistītas tēmas cilvēki meklē. Raugies uz mājaslapu kā vienotu veselumu, atrodot galvenās idejas un konceptus. Piemēram, saistībā ar digitālo mārketingu galvenās tēmas varētu būt šādas: sociālie mediji, e-pastu mārketings, mājaslapas datu plūsma, satura mārketings, blogs, Google Ads un citas.  

Kā turpināt izpēti? 

Mirklī, kad esi atradis lielās tēmas, turpini izpēti ar dažādu kanālu palīdzību. Ievadi tēmas Google meklētājā. Piemēram, sociālie mediji. Pirmos rezultātus, kas parādīsies dropdown, lietotāji jau būs meklējuši. Šo vari izmantot kā pirmo sarakstu, ko pievienot sava uzņēmuma atslēgas vārdu izpētei. Tāpat šajos meklēšanas rezultātos atradīsi arī garākus vārdu savienojumus. Visbeidzot labā ziņa ir tā, ka Google sniegs pietiekami objektīvu informāciju par lietotāju meklējumiem. 

Google meklētājs

Vēl viens solis ir Google meklēšanas rezultātu atvērumā noritināt līdz lejai. Tur atradīsi Google saistītos rezultātus, kas ir vēl viena iespēja gūt idejas jauniem atslēgvārdiem. Šeit uzzināsi, kādas ir meklēšanas tendences par un ap Tava uzņēmuma nišu, produktiem un pakalpojumiem. Saglabā arī šos atslēgvārdus. Klikšķini tiem virsū, lai atrastu aizvien jaunus domu gājienus.

Tas ļaus veidot padziļinātāku izpēti un noprast lielāku meklēšanas tematu loku, iepazīt konkrētus vārdus un to savienojumus. Iepriekšminētā dēļ ne vienmēr nepieciešams izmantot maksas atslēgvārdu meklēšanas rīkus. Tieši tāpēc Google ir labs sākums izpētei.  

google-piemers

YouTube

Tāpat atslēgvārdu atrašanas procesā iespējams izmantot YouTube. Šodien šī video platforma ir otra biežāk lietotā meklētājprogramma aiz Google. Arī šeit iespējams atrast labus risinājumus. Īpaši nozīmīgi tas būs brīdī, ja vēlies tikt atrasts  arī pēc video satura un tajā sniegtās informācijas. 

Arī YouTube meklētājā sāc ar pamattēmām, piemēram, sociālie mediji vai Google Ads. Tam sekos šo atslēgvārdu turpinājumi, ko varēsi izmantot, piemēram, savā bloga tekstā vai tā virsrakstā. Visbeidzot atslēgvārdus iespējams izmantot kā YouTube tags. Tas palīdzēs dot signālus par savu YouTube saturu.

Optimizējot saturu ap šiem atslēgvārdiem, uzņēmumam būs lielāka iespēja vispirms iekļūt Google meklēšanas pirmajā lapā un vēlāk arī top rezultātos. Ja jau esi veicis mājasdarbu un iekļuvis pirmajā lapā, šis tikai veicinās Tavas pozīcijas nostiprināšanos. 

youtube-piemers

Wikipedia

Mazliet uzjautrinoša varētu šķist Wikipedia izmantošana. To savā veidā arī varam izmantot kā meklētājprogrammu, lai smeltos idejas. Vairāk tas gan varētu darboties ārzemēs, meklējot atslēgvārdus angļu valodā. Taču noteikti var mēģināt arī latviski. 

Piemēram, meklējot vārdu kafija, atvērsies liels Wikipedia raksts. Tajā būs iespēja izzināt kafijas pirmsākumus, ražošanas procesu un citus aspektus. Tieši tāpēc šī būs vēl viena vieta noderīgu atslēgvārdu atklāšanai.  

Iepazīsti savu mērķauditoriju! 

Atslēgvārdu izpēte ir lieliska iespēja izprast savu mērķauditoriju. Šajā procesā Tu uzzini par viņu idejām, vēlmēm un bailēm, to, kā dažādi produkti un pakalpojumi tiek meklēti. Piemēram, Tu piedāvā iegādāties stilīgu lietus mēteli, bet īstenībā lietotāji meklē, kā palikt sausam lietū. Šie ir divi pavisam dažādi domu gājieni, kā atspoguļot vienu piedāvājumu. Lietotāji var sākt meklēt gan ar risinājumu, gan to, kas ir viņu sāpe. 

Sarežģītais veidos kopbildi

Lai arī sākums varētu šķist sarežģīts, procesa gaitā atklāsi kopbildi labākai atslēgvārdu izmantošanai ikdienā. Iespējams, Tu jau esi uz pareizā ceļa, bet šie meklējumi palīdzēs saprast, piemēram, dažādas atslēgvārdu variācijas. Lietotāji meklē “mājaslapu izstrādi” vai “mājaslapu izveidi”? Atslēgvārdu izpēte spēj dot skaidras, ciparos balstītas atbildes, kuru no šiem vārdiem labāk izmantot savu tekstu radīšanā, savas mājaslapas optimizēšanā. 

Šodien atslēgvārdu izpēte kļuvusi par 21. gadsimta tirgus izpēti. Tā iespējams  atklāt potenciālo klientu meklējumus, tostarp precīzus vārdus un frāzes. Izpētes procesā uzzināsiet arī to, kā meklē pēc konkurentu pakalpojumiem vai produktiem, brenda jeb zīmola. Šis sniedz ļoti daudz ideju, kā turpmāk strādāt ar Tevis veidotu saturu. 

Kādus rīkus izmantot?

Mirklī, kad esam atraduši vēlamos atslēgvārdus, jāiegūst informācija par meklēšanas rezultātiem un to intensitātes līmeni vienā mēnesī. Tam talkā nāk vērtīgi maksas un bezmaksas rīki, kurus iesakam izmantot. 

Google Ads Keyword Planner

Viens no biežāk lietotajiem bezmaksas rīkiem ir Google Ads Keyword Planner. Šie atslēgvārdi nāk no Google, tāpēc tie domāti tieši Google reklāmām. Piereģistrējoties platformā, varēsi iegūt datus par meklēšanas līmeni, to, cik maksā atslēgvārdu un saistīto vārdu klikšķi.  

Tāpat ir iespējams veidot atslēgvārdu grupas, kas lieti noderēs, veidojot tekstus, mājaslapas saturu un sociālo mediju ierakstus. Ja ikdienā koncentrējies uz Google, tad šis noteikti ir labs rīks. Tas dos iedvesmu, parādīs priekšā, kā cilvēki meklē, paradīs rezultātus. Bet būs grūtāk atrast, piemēram, garos vārdu savienojumus, kas nereti varētu būt daudz lietderīgāki. 

keyword-planner-piemers

Google meklētājs

Vēl viena bezmaksas iespēja ir raudzīties uz Google meklējumiem. To darot, iesakām izlogoties no sava Google konta vai izmantot inkognito režīmu, lai rezultāti varētu būt neitrāli. Tas dos plašāku ieskatu atslēgvārdu meklējumiem un Google nepiesaistīs atslēgvārdus kādai konkrētai atrašanās vietai. 

Google Search Console

Google Search Console ir bezmaksas rīks, kas pieslēgts mājaslapai. Ar rīka palīdzību iespējams redzēt, pēc kādiem atslēgvārdiem lietotāji ienāk Tavā mājaslapā, kā tie mijiedarbojas, kāds ir meklējumu skaits un cik daudz klikšķus lietotājs veic uz jūsu saites, lai ienāktu mājaslapā.

Tas ir noderīgs rīks, ar kura palīdzību saprast, kurus atslēgvārdus vairāk izmantot konkrētos atvērumos. Tāpat tā ir iespēja apzināties, uz kuriem atslēgvārdiem vairāk balstīt bloga rakstus vai pārveidot, piemēram, mājaslapas tekstu.  

Google Trends 

Google Trends ir vēl viena bezmaksas iespēja. Protams, saturu ir svarīgi optimizēt uz atslēgas vārdiem, kuri ir aktuāli ne tikai šodien, bet būs arī pēc tam. Google Trends Tev parādīs Google meklēšanas intensitāti, popularitāti. Tas ļaus analizēt un izsekot populārākajiem atslēgvārdiem, saņemot informāciju par dažādām nozarēm. Šeit konkrētiem atslēgvārdiem iespējams salīdzināt dažādus laika periodus un saprast, ko tad visu no tā paņemt un izmantot savā ikdienā. 

google-trends-piemers

Vairākas maksas iespējas

Tāpat ir pieejami vairāki maksas rīki, kuros iespējams izmantot latviešu valodu. To vidū ir Moz Keyword Explorer, Ahref un SEMrush. Noteikti vispirms izvērtē to nepieciešamību savai ikdienai uzņēmumā, studijās augstskolā vai esot freelancerim. Pirms pieņem lēmumu, iepazīsti priekšrocības un trūkumus, izmaksas mēneša un gada griezumā. Iespējams, iesākumā pietiks vien ar bezmaksas Google rīkiem. 

7 padomi atslēgvārdu izvēlei 

Kā izvēlēties piemērotākos atslēgvārdus?

Iepriekšminēti rīki veidos daudzveidīgus atslēgvārdus. Tie būs saistīti ne vien ar Tavu jomu un uzņēmumu, bet arī konkurentiem, to produktiem un pakalpojumiem. Tas palīdzēs noteikt, kā uzņēmums tiek meklēts. Līdz ar to tiks izveidoti arī saistīti vārdu savienojumi, kas ne vienmēr būs domāti Tavam biznesam. 

1. Izvērtē intensitāti 

Vispirms pievērs uzmanību meklējumu intensitātei. Izmanto atslēgvārdus, kuriem ir augstāks meklēšanas līmenis. Jo vairāk cilvēku meklē konkrēto vārdu, jo vairāk datu plūsmas tā spēs nest gan uz Tavu mājaslapu, gan sociālo mediju kontiem. 

2. Izvērtē garumu 

Svarīgi izvērtēt, kuri atslēgvārdi – īsie vai garie – būs Tavējie. Tas atkarīgs no atslēgvārdu konkurences, jo dažkārt vienai nišai arī garais atslēgvārds var ierindoties īso atslēgvārdu konkurencē. Izpēti, kādas ir izvēlēto vārdu savienojumu priekšrocības un vai tie spēs ierindoties Google meklēšanas pozīcijās, kas ir būtiski SEO optimizācijai. 

3. Iepazīsti klikšķus 

Click Trough rate Tev palīdzēs noteikt, cik liels potenciāls cilvēkiem ir klikšķināt uz saitēm, kas atvērsies pēc Google meklēšanas rezultātiem. To var ietekmē gan Google Ads, dažādi snippet, kā arī biežāk uzdotie jautājumi. Tāpat atceries, ka savas priekšrocības un trūkumus liek lietā pati Google.  

4. Noskaidro “trokšņa” lielumu

Vienmēr vispirms ieraksti meklētajā izvēlēto atslēgvārdu un palūko, cik daudz “trokšņa” tas spēj radīt ap Tavu organisko mājaslapas meklējumu un tā pozīcijām. Izproti, vai tiešām vēlies optimizēt saturu ap šo konkrētu atslēgas vārdu. Analizē, vai izvēle spēs izkonkurēt Google izvadītos maksas un bezmaksas saīsinājumus. 

5. Uzzini par maksu 

Pievērs uzmanību klikšķu maksai jeb Cost Per Click. Informāciju iegūsi Google Keywords Planner. Tur uzzināsi, vai cilvēki tiešām klikšķina uz konkrētā atslēgas vārda. 

6. Atceries par piemēroto 

Visbeidzot vienmēr turi prātā izvēlēto atslēgvārdu piemērotību Tavam biznesam. Ar populārākajiem vārdu savienojumiem Tevi iepazīstinās Google Trends. Tur atradīsi vārdus, kas vēl tikai gūst popularitāti vai to strauji zaudējuši. 

7. Veic atslēgvārdu grupēšanu

Tad, kad esi atradis īstos atslēgvārdus, tostarp sapratis to meklējumu līmeni vienā mēnesī, svarīgi izveidot atslēgvārdu grupas. Nozīmīgi  apzināties, kādās grupās atslēgvārdus apvienot un kāds būs to kopējais meklēšanas līmenis. 

No diviem līdz 50 atslēgvārdiem 

Grupas var būt ļoti dažādas. No grupas, kurā ir tikai divi vārdu savienojumi, līdz grupai, kurā tie ir vairāk nekā 50. Grupēšana Tev palīdzēs apzināt mazo atslēgvārdu saimi. Uz tās pamata varēsi, piemēram, optimizēt kādu konkrētu mājaslapas atvērumu. Tas būs noderīgs gan mārketinga kampaņai, gan satura izveidei, vienkārši reklāmām, e-pasta mārketingam vai sociālajiem medijiem. 

Grupē pēc tematiem 

Grupēšanu iespējams organizēt, piemēram, pēc uzņēmuma – kas ir uzņēmums, kā uzņēmums sevi pozicionē. Iespējams iedalīt pēc pakalpojuma – uz ko vēlas strādāt. Tāpat to veltīt bloga rakstiem, kas palīdzēs noklāt pircēja ceļu jeb buyer journey. Šeit raksturīgāki būs garie atslēgas vārdu savienojumi. Tāpat iespējams domāt arī par netiešajiem atslēgvārdiem, kas norādīs uz problēmām, vajadzībām, jautājumiem un risinājumiem. 

Atslēgvārdu izpēte sākotnēji varētu šķist sarežģīts process, taču tā nudien Tev dos atbildes par klientu paradumiem. Visbeidzot, ja esi jau nonācis līdz SEO optimizācijai, atslēgvārdi noteikti ir prioritāte, lai radītu veiksmīgu saturu!

Autors: Kebbe IT
Birkas: