Gadījuma izpēte: Ziedu veikals “13 narcises”

Gadījuma izpēte: Ziedu veikals “13 narcises”

Ikdienā bieži nākas uzklausīt uzņēmēju vēlmes un vajadzības saistībā ar jaunas mājaslapas izstrādi vai esošās mājaslapas uzlabojumiem. Kā projektu vadītājs un sava uzņēmuma īpašnieks ik pa brīdim esmu gan vienā, gan otrā frontē. Kādā? Projektu vadītāja fronte – uzklausīt mūsu klientu (uzņēmēju) vajadzības un saprast viņu vēlmes. Uzņēmēja fronte – kā uzņēmējam sastapties ar izaicinājumiem, kas mūs skar, kad klients vēlas saņemt kvalitatīvu pakalpojumu par zemu cenu. Jeb – izveidot izcilu mājaslapu par ļoti zemu cenu.

Par laimi vai nelaimi, es neesmu vienīgais. Ar šo pašu problēmu saskaras arī mani sadarbības partneri, konkurenti un citi nozares speciālisti un profesionāļi.

Manuprāt, problēma ir tajā, ka papildus ierobežotajiem laika un budžeta resursiem (ar kuriem saskaras ikviens no mums) vēl viens iemesls, kādēļ šāda situācija rodas, ir zināšanu trūkums. Protams, katrs ir savas jomas speciālists – mans klients var būt izcils kurpju ražošanā vai ziedu tirgošanā, bet, kad runājam par mājaslapu, vismaz sākumā runājam divās dažādās valodās.

Uzņēmējiem bieži nav pietiekamas zināšanas par kopējo mājaslapas izstrādes procesu, principiem un to, kādas iespējas sniedz kvalitatīvi un stratēģiski pareizi izstrādātā mājaslapa.

No otras puses, problēma ir arī izstrādātāju pusē – nepietiekamo zināšanu dēļ vai arī pieņēmumu, ka jābalstās uz pieprasījumu (pēc lētām lapām), vai varbūt pat slinkuma/izklaidības dēļ izstrādātāji dažkārt nevēlas izglītoties paši un izglītot klientus. Tādējādi viņi turpina veidot neefektīvas mājaslapas, kuru noteicošais faktors ir “lētākā cena”, nevis “efektīvākais rezultāts”.

Tomēr tam tā nevajadzētu būt. Mēs vēlamies būt celmlauži un palīdzēt attīstīties šai nozarei. Esmu nolēmis izveidot rakstu sēriju, kurā izskatīšu projekta izstrādes procesu no sākuma līdz beigām, lai no tā varētu mācīties gan uzņēmēji, gan klienti, gan jaunie vai maz pieredzējušie mājaslapu izstrādātāji.

Šajā rakstu sērijā es stāstīšu par mājaslapas izstrādes procesu no sākuma līdz beigām:

  • klienta vajadzību apzināšana;
  • projekta mērķu izvirzīšana;
  • izpētes metodes un rīki;
  • kādi cilvēki veido projekta komandu;
  • mērķauditorijas definēšana;
  • lietotāju psiholoģija;
  • lietotāju uzvedības un informācijas meklēšanas pamatprincipi;
  • dizaina izstrāde un šablona dizainu izvēle;
  • satura izstrāde;
  • programmēšana;
  • ko darīt pēc lapas izstrādes utt.

Kāpēc esmu nolēmis veltīt gana daudz laika, lai mestos šajā avantūrā?

Ir fakts, ka gluži vienkārši zināšanu trūkuma dēļ kā uzņēmēji, tā izstrādātāji pieņem gan īstermiņā, gan ilgtermiņā aplamus lēmumus, ar kuru sekām jāsadzīvo vēl ilgu laiku, jo nepārtaisīs taču tikko izveidotu mājaslapu.

Izveidojas tāds paradokss, ka nezināšanas dēļ uzņēmēji pieņem aplamu lēmumu par līdzekļu ieguldīšanu neefektīvā Web projektā. Rezultātā cieš ne vien uzņēmējs, kura mājaslapas projekts ir nekvalitatīvs un neefektīvs, bet arī visa nozare kopumā (mājaslapu izstrāde un digitālais mārketings), jo uzņēmēji ir vīlušies rezultātā. Viņiem arī nav īsti skaidrs, kāda ir atšķirība starp mājaslapu, kura maksā 300, 1000 vai 3000 EUR. Viss, ko viņi redz, ir fasāde – dizains, pogas, bildes.

Formāts

Es dievinu Web izstrādi un tieši tādēļ, ka pavadītajos 6 gados esmu to iepazinis no dažādiem skatu punktiem un ieraudzījis kopējo attēlu un to, kādi ir labie principi, uz kuriem balstoties ir jāveido kvalitatīvas mājaslapas.

Lai palīdzētu uztvert stāstīto un mācīties, esmu nolēmis attēlot konkrēta projekta mājaslapas izstrādes ciklu, izmantojot stāstu par nelielu ziedu veikalu “13 narcises”.

Mūsu stāsta varoņi: ziedu veikals “13 narcises”

Par veikalu

“13 narcises” ir ziedu veikals, kas jau 8 gadus atrodas nelielās telpās Rīgas centrā, Barona ielā un šobrīd ir nolēmis paplašināt savu darbību, izveidojot interneta veiklu.

Uzņēmuma vērtības

Uzņēmuma komandai rūp ziedu kvalitāte, un viņi vienmēr vēlas, lai klienti saņemtu svaigus ziedus, kas viņus priecētu ilgu laiku. Uzņēmumam ir svarīgi nodrošināt ātru ziedu piegādi, lai viņu klienti varētu saņemt ziedus pēc iespējas īsākā laika posmā. Viens no viņu veiksmes faktoriem un tas, kādēļ klienti izvēlas ziedus iegādāties veikalā “13 narcises”, ir tas, ka viņi vienmēr izglīto savus klientus – iesaka, kā labāk turēt ziedus, kā par tiem rūpēties utt. Viņi ir proaktīvi un iesaka klientiem dažādus risinājums.

Darbinieki

Jānis Ziedonis

Jānis ZiedonisVeikala īpašnieks un vadītājs ir Jānis Ziedonis, kurš ar degsmi mīl ziedkopību. Jānis labprāt paļautos uz speciālistiem, taču pirms kāda laika viņam ir bijusi negatīva pieredze ar mājaslapu izstrādātājiem. Iespējams, tādēļ, ka viņa aizraušanās ir ziedi, nevis IT, tāpat viņš dzirdējis arī dažādus paziņu viedokļus, kas nu radījuši informācijas haosu. Jānis nav skops un nav arī stūrgalvīgs. Viss, ko viņš vēlas, ir saņemt kvalitatīvu pakalpojumu vai preci un maksāt par to godīgu cenu.

Zanda Rasa

Zanda RasaTā kā Jāņa galvenā uzmanība tiek veltīta uzņēmuma attīstībai, darbam ar piegādātājiem, klientiem un administratīvajiem jautājumiem, viņš ir uzticējis mārketinga aktivitātes un mājaslapas projekta izstrādi savai palīdzei Zandai Rasai, kura ir pārdevēja un vienlaicīgi arī mārketinga vadītāja.

Zanda strādā uzņēmumā jau vairākus gadus. Nelielais uzņēmums pagaidām nevar atļauties algot mārketinga speciālistu, tādēļ Zanda, kurai par to ir interese, pilda mārketinga vadītājas pienākumus. Viņai nekad nav bijusi iepriekšēja pieredze mājaslapu izstrādē, līdz ar to viņa nepārzina tādus procesus. Viņasprāt, mājaslapu var mierīgi izveidot viens cilvēks.
Zandai ir mūsdienīgs skats uz lietām, un tieši viņa patiesībā ierosināja izveidot tiešsaistes ziedu piegādes platformu – interneta veikalu.

Uzņēmuma mērķis

Uzņēmuma mērķis ir kļūt par vienu no vadošajiem ziedu uzņēmumiem, nodrošinot ātru ziedu piegādi Rīgā un Rīgas rajonā.

Tie nu ir mūsu stāsta varoņi, kuri ir ar mums sazinājušies, lai sadarbotos interneta veikala izstrādes projektā.

Ar ko sāksim?

Nākamajā rakstā runāšu par to, kas, manuprāt, ir liels pārpratums mājaslapas izstrādē kopumā. Daudzi uzņēmēji un mājaslapu izstrādātāji raugās uz mājaslapu kā uz vizītkarti, kurā jāievieto kontaktinformācija, nedaudz informācijas par pašu uzņēmumu un pēc tam arī par tā piedāvātajām precēm un pakalpojumiem. Tieši šī skatījuma dēļ, manuprāt, mājaslapas tiek veidotas ar attieksmi “tur jau nekā daudz nevajag, materiālu iedosim, jūs jau sāciet veidot”. Man tas šķiet kā pavirša krāsu sajaukšana spainī un gāšana uz sienas lielām šaltīm.

Kur paliek interneta lietotāju vajadzības un informācijas meklēšanas paradumi internetā? Kā ar komunikāciju? Dizains un informācijas arhitektūra? Satura publicēšana un tiešsaistes SEO (search engine optimization – meklētājprogrammu optimizācija) utt.? Uz šiem jautājumiem daudzi atbild pavirši vai pat vispār neatbild. Protams, atbildība ir jāuzņemas arī izstrādātājiem, kuri šos jautājumus neuzdod.

Tieši tādēļ nākamajā rakstā stāstīšu par mājaslapas nozīmi un to, kā labam mājaslapas izstrādātājam vajadzētu uz to raudzīties un kā attiekties pret izstrādes procesu. Tas būs vairāk filozofisks raksts. Jo esmu pārliecināts, ka mūsu filozofija ietekmē mūsu darbības un biznesa lēmumus. Un mūsu gadījumā – mūsu filozofija par mājaslapu ietekmē mūsu attieksmi pret izstrādes procesu.

Tava kārta

Vai tev ir kas piebilstams? Vai arī tu uzskati, ka mājaslapu izstrādes nozare ir izbojāta nepareizas pieejas un skatījuma dēļ?

Pievieno savu komentāru zem raksta, un es labprāt iesaistīšos diskusijā.

Autors: Edgars Kebbe
Birkas: