Pārdošanas attīstīšana internetā ir stratēģisks biznesa lēmums

internetveikals nozīmīgs biznesa lēmums

Latvijā aizvien pieaug interneta nozīme iedzīvotāju ikdienā, tāpēc uzņēmumos aizvien biežāk tiek veikts lēmums to izmantot pārdošanas attīstībā. Kantar TNS Digital apkopotie dati vēsta, ka internetu Latvijā lieto nu jau 86% jeb 1,4 miljoni iedzīvotāju vecumā no 15 līdz 74 gadiem, turklāt 80% jeb 1,3 miljoni to izmanto katru dienu. Savukārt Centrālās statistikas pārvaldes dati norāda, ka pērn pirkumus internetā veica teju puse Latvijas iedzīvotāju. 

Turklāt no visiem iedzīvotājiem, kuri veica pirkumus internetā, 81% izvēlējās iepirkties tieši Latvijas internetveikalos! Daudzi uzņēmumi ir sākuši apzināties realitāti, ko ataino šie skaitļi, un vēlas izveidot E-komercijas platformu. Taču, pirms uzņēmums sper šo soli, ir svarīgi apzināties, ko mājaslapas izveide nozīmē uzņēmumam.

Nozīmīgs solis

Lēmumam veidot E-komercijas vietni ir jābūt pārdomātam un stratēģiskam solim biznesa attīstībā. Jāsāk darbs ar apziņu: „mēs mērķtiecīgi attīstīsim pārdošanu internetā”. Svarīgi ir veidot lapu nevis ar mērķi izveidot ķeksīša pēc un aizmirst, bet gan pilnveidot un attīstīt ilgtermiņā. Uzņēmējam ir jāapzinās, ka tas ir process, kurš noris vairāku gadu garumā. Šajā laikā caur mājaslapu jāveic ne tikai pārdošana, bet arī tās darbība jāmēra, jāuzrauga un jāmeklē risinājumi dažādu mājaslapas aspektu uzlabošanai.

Uzņēmumam, kurš pamatā pārdod bezsaistē, pāreja uz pārdošanu internetā ir īpaši nopietns lēmums.  Ja bezsaistē uzņēmums jau sevi ir pierādījis, tad meklējumu skaits šim uzņēmumam internetā pats par sevi būs liels. Tātad, pievienojot iespēju pirkt tiešsaistē, ir iespēja, ka lietotāju plūsma lapā būs samērā liela.

Savā ziņā uzņēmums uzbūvē pavisam jaunu veikalu vai e-komercijas platformu, tāpēc tā uzturēšanai nepieciešami atbilstoši daudz laika, darba un naudas resursu. Turklāt, ja uzņēmums ir bijis tikai bezsaistē, tad internetveikals ir neapgūta pasaule, kurā paralēli ir nepārtraukti jāmācās.

Nav jāveic lēmums ar acīm ciet

Uzņēmumiem, kas darbojas bezsaistē, lēmumā par E-komercijas platformas izveidi varētu palīdzēt atslēgvārdu izpēte. Pētot atslēgvārdus, var izzināt, cik uzņēmuma darbības nišā ir meklējumu mēnesī vai cik daudz mēneša laikā tiek meklēts konkrētais uzņēmums. Var izpētīt dažādas atslēgvārdu kombinācijas un frāzes.

Iedomājies, pēc atslēgvārdu izpētes esi noskaidrojis, ka meklējumu potenciāls ir 100 tūkstoši mēnesī. Ja no šiem meklējumiem mēnesī uzņēmums spētu kaut 10% pārvirzīt uz pirkšanu internetā, tad tie jau būtu aptuveni 10 tūkstoši apmeklētāju mēnesī, kas ir potenciāli diezgan liela auditorija.  

Jāpiemin gan, ka balstīšanās šajā izpētes metodē ir tikai vēl viens iemesls raudzīties uz mājaslapu kā mērķtiecīgu ilgtermiņa projektu. Lai sasniegtu šo potenciālo plūsmu, uzņēmumam ir jāatrodas Google meklēšanas rezultātu pirmajā lapā. Interneta reklāmas tīkla “Chitika” veiktais pētījums pierādījis, ka pirmā lapa meklēšanas rezultātos saņem 95% lietotāju plūsmas!

Ja uzņēmums vēlas parādīties Google rezultātu pirmajā lapā, tam ir jārealizē SEO optimizācija, jo ejot šo ceļu, ir iespējams daudz trāpīgāk sasniegt savu mērķauditoriju, nekā izmantojot tradicionālos medijus un mārketinga metodes. SEO optimizācija palīdz sasniegt cilvēkus, kam uzņēmums un tā piedāvājums patiesi interesēs.

Mājaslapai jābūt vairāk par skaistu fasādi

Ja ir veikta šis biznesa lēmums veidot E-komerciju kā pārdošanas kanālu, tad jārēķinās, ka veiksmīgam rezultātam ir nepieciešams kas vairāk par virspusēju, glītu lapu, kurā pastaigāties pircējam. Aiz skaistās fasādes jābūt būvētai uz spēcīgiem pamatiem, piemēram, cilvēkiem, kas uzturēs mājaslapu, apstrādās pasūtījumus, zvanīs klientiem, atbildēs e-pasta vēstulēm. Tāpat arī ir nepieciešami cilvēki, kas produktus sapakos, parūpēsies par to piegādi un norēķinu sistēmu.  

Viena daļa ir tā visiem redzamā puse, kas ievilina pircējus veikalā un mudina viņus izvelēties un pirkt. Taču otra daļa, par kuru nedrīkst domāt mazāk, ir visi biznesa procesi, kas noris „aizskatuvē” pēc tam, kad pirkums būs noticis. E – komercijas platforma ir jābūvē ar skaidrību par to, kā nodrošināt patīkamu pircēja pieredzi no ienākšanas mājaslapā līdz pat pirkuma saņemšanai.  

Mājaslapa attīstās, augot biznesam

Nav gudri attīstīt mājaslapu ātrāk, nekā attīstās bizness – tam jānotiek paralēli. Uzsākot darbu pie mājaslapas, ir jāuzstāda specifiski mērķi, taču tie nevar skriet pa priekšu kopējiem biznesa mērķiem un uzņēmuma spējai tos sasniegt.

Uzņēmumi mārketingam vidēji atvēl 10% budžeta gadā. Ja uzņēmums ir neliels, tad tie ir kādi 10 tūkstoši eiro gadā, un jārēķinās, ka šajā budžeta pozīcijā jāietilpina arī citas mārketinga aktivitātes, ne tikai mājaslapa. Tas ir vēl viens iemesls, kāpēc mājaslapa ir stratēģisks biznesa lēmums un tā jāattīsta pakāpeniski, ar laiku pievienojot jaunas funkcionalitātes atbilstoši budžeta kapacitātei.

Izveidota mājaslapa vēl nav sasniegts mērķis. Kad tā ir gatava, ir tikai izveidota platforma, no kuras sākt aktīvu darbu, lai pilnveidotos un vērstu plašumā pārdošanu, kā arī uzņēmumu kopumā.

Vai arī Tu apsver E-komercijas uzsākšanu? Raksti komentārā un uzdod jautājumus! Ja šis raksts bija noderīgs, padalies arī ar draugiem un kolēģiem!

 

Autors: Edgars Kebbe
Birkas: , , , ,