Kā pašam veikt mājaslapas SEO auditu

SEO audits mājaslapai: pārbaudi savu vietni pats!

SEO audits paša spēkiem – tas izklausās sarežģīti un teju neiespējami, ja neesi profesionālis. Bet tā nav! Šodien gribam Tev palīdzēt, skaidrojot, kā veicams SEO audits mājaslapai paša spēkiem un kādām komponentēm pievērst uzmanību, lai pārbaudītu mājaslapas darbību pats. Sāksim ar atbildēm uz “kas, kāpēc un kad” jautājumiem, kam sekos detalizētāks skaidrojums SEO audita pasaulē. Iekārtojies ērtāk un uzzini svarīgāko!

Sāksim ar pamatiem: On-Site VS Off-Site SEO optimizācija

Ja neesi iepriekš dzirdējis par to, kas ir SEO audits, nepieciešams izprast, no kurienes šim zvēram aug kājas. Viss sākotnēji meklējams mājaslapas izstrādē un tās optimizācijā. SEO optimizācija nozīmē to, ka mājaslapa no satura un tehniskās puses tiek sagatavota Google draudzīgā formātā, lai Google varētu indeksēt lapu un noteikt tās pozīcijas Google meklētājā. Tas nosaka, ka nepieciešams sistemātiski un pastāvīgi uzraudzīt mājaslapu, lai tā ieņemtu pēc iespējas augstāku atrašanās vietu Google, kas palīdzēs klientiem Tevi atrast. Optimizācija mājaslapām atšķiras divos veidos:

  • On-Site. Visas optimizācijas aktivitātes tiek veiktas mājaslapas iekšienē – saturs tiek pielāgots aktuālajiem noteikumiem, ņemot vērā tehniskās nianses, lai Google meklētājs spētu skenēt lapu, nolasīt svarīgāko informāciju un vērtēt visas mājaslapas kvalitāti;
  • Off-Site. Svarīgākie SEO signāli attiecināmi arī uz Off-Site optimizēšanu, kas saistīts ar visām darbībām, kuras veiktas ārpus Tavas mājaslapas, lai uzlabotu vietnes pozīcijas Google meklētājā. Tās var būt, piemēram, ārējās saites – atsauces uz Tavu vietni, ko izmanto citas mājaslapas.

On-Site vs Off-Site SEO

Attēla avots: Medium

Kas, kāpēc un kad – skaidrojumi tehniskā SEO audita nepieciešamībai

Automašīnai regulāri nepieciešams veikt apkopi – pārbaudīt, vai detaļas nav nodilušas, veikt eļļas maiņu un uzturēt to kārtībā. Tāpat ir ar Tavu mājaslapu, jo arī tai ir nepieciešama sistemātiska pārbaude, lai Tu būtu drošs, ka tā nepievils un pildīs savas funkcijas. Kas, kad un kāpēc – skaidrojam visu par SEO tehnisko auditu.

Kas?

SEO audits nepieciešams, lai analizētu un saprastu, kā mājaslapa tiek indeksēta. SEO auditam jāaptver gan strukturālās, gan satura komponentes mājaslapā, kas ietekmē Tavas lapas redzamību, lai redzētu kopbildi un varētu novērtēt lapas darbību pilnvērtīgi. Tehniskais SEO audits apkopo galvenos nosacījumus, kuri tiek izpildīti, lai Google varētu veiksmīgi indeksēt mājaslapu. Pareizi izveidot saturu ir svarīgi, bet noteikti jāpievērš uzmanība arī tehniskajam risinājumam – kā uzprogrammēta mājaslapa, lai atainotu saturu.

Kāpēc?

Tehniskais SEO audits jāveic, lai pārbaudītu mājaslapas darbību un novērstu kļūdas, ja tādas ir radušās. Tādējādi iespējams uzlabot pozīcijas Google meklētājā, paverot ceļu uz jaunu klientu piesaisti.

Kad?

Ja esi izpildījis virkni SEO signālu, kurus ņem vērā Google meklētājprogramma, bet lapa joprojām nav veiksmīgs rīks, kā veicināt auditorijas pieaugumu – noteikti jāmeklē risinājums savās darbībās. Situācijas, kurās vērts veikt SEO auditu, ir, piemēram, tad, ja:

  1. izveidota jauna mājaslapa. Ja mājaslapas izstrādes procesā ir radušās šaubas par to, ka lapa nav tehniski pareizi uzbūvēta, vai sākotnēji netika domāts par SEO optimizāciju, bet pēc izstrādes tam esi pievērsies, iesakām veikt auditu;
  2. nav organiskās plūsmas. Organiskā plūsma ir lietotāju plūsma no Google meklētāja uz mājaslapu. Ja tiek novērots, ka mājaslapā nav organiskās plūsmas, jāmeklē tā cēlonis – vai tas ir nepareizi izstrādāts saturs, vai tomēr kādas neprecizitātes tehniskajā pusē;
  3. vēlies uzlabot pozīcijas Google meklētājā. Pat, ja mājaslapa izskatās labi, nav novērojama ļoti zema organiskā plūsma no meklētāja un atrodas salīdzinoši labās pozīcijās, ir vērts par augstākiem mērķiem pacīnīties ar konkurentiem, pievēršot uzmanību savas lapas darbībai. Izmanto iespēju uzlabot savu vietni, lai no tās iegūtu.

Izmanto dažādus rīkus, lai novērtētu savas vietnes darbību!

Ir pieejama virkne rīku, kas ļauj paša spēkiem veikt tehnisko SEO auditu. Tie, kurus ikdienā izmantojam arī mēs, palīdzot saviem klientiem ceļā uz izcilām mājaslapām, ir:

  • Ahrefs. Ar šī rīka palīdzību iespējams noteikt, kādās pozīcijās Google meklētājā atrodas Tava mājaslapa, ņemot vērā atslēgvārdus, kā arī analizēt savu lietotāju darbības un konkurentus;
  • ScreamingFrog. Līdzīgi kā Ahrefs, arī ScreamingFrog palīdz SEO audita veikšanā, tomēr tas ir sarežģītāks. Ar to vari pārmeklēt savu vietni, atrodot nestrādājošas saites, nepareizi izveidotus lapu virsrakstus un daudz ko citu;
  • PageSpeed Insights. Rīka veidotāji to nepozicionē kā tādu, kas veic SEO tehniskos auditus, tomēr tas var pateikt daudz par vietni, tādēļ ir noderīgs. Šis Google rīks parāda, kāds ir mājaslapas ielādes ātrums, ko ņem vērā arī Google, izvērtējot gan klasisko, gan mobilo versiju darbību;
  • Google Search Console. Bezmaksas rīks, kuru vari pieslēgt mājaslapai jebkurā brīdī. Kad mājaslapa ir uzprogrammēta, iesniedz Google lapas karti (Site Map), un caur to meklētājprogramma labāk sapratīs lapas struktūru. Caur šo rīku vari noskaidrot, kuri no lapas atvērumiem tiek indeksēti un parādās Google meklētājā, bet kuri tiek uzskatīti par dublikātiem vai tiek izslēgti no meklēšanas rezultātiem;
  • Structured Data Testing Tool. Kas ir strukturētie dati? Tas ir standartizēts veids, par kuru vienojušās vairākas meklētājprogrammas, kas nosaka, kā aprakstīt interneta resursa saturu formā, ko spēj lasīt datorizētas sistēmas. Tādējādi lietotājam tiek precīzāk atlasīta informācija. Strukturēto datu pārbaudes rīks sniedz iespēju novērtēt, vai Tava vietne atbalsta šos datus.
  • Validator. Tāpat kā strukturētajiem datiem, arī HTML ir savi standarti, pēc kuriem nepieciešams vadīties. Šajā rīkā vari ievadīt saiti uz savu mājaslapu un noskaidrot, vai vietnes kods atbilst HTML standartiem.

Tehniskie nosacījumi SEO audita veikšanai – pievērsies katram no tiem!

Lai palīdzētu saprast, cik dažādi tehniskie nosacījumi jāņem vērā, veicot SEO auditu, piedāvājam iespēju iepazīties ar 17 no tiem! Lai tehniskais SEO audits būtu vērtīgs, pārliecinies, ka visus no tiem ievēro.

1. Vai Tava mājaslapa ir pielāgota lietošanai no mobilajiem telefoniem?

Vairāk nekā pusē gadījumu internets lietots tieši caur mobilajām ierīcēm – tas noteikti liecina par to, cik svarīgi ir pielāgot mājaslapas darbību mobilajā versijā. Tas noteikti attiecināms uz vecākām mājaslapām. Viens no svarīgākajiem faktoriem, ko šobrīd Google indeksē mājaslapā, ir tas, vai vietne ir draudzīga mobilajām ierīcēm. Pretējā gadījumā iespēja iegūt augstākās pozīcijas Google meklētājam ir zema, jo konkurentiem mobilā versija noteikti būs izstrādāta, kas ļaus viņiem pirmajiem nokļūt potenciālo klientu redzeslokā.

2. Cik ātri ielādējas Tava lapa?

Mājaslapas ielādes ātrumam ir liela nozīme! 53% lietotāju atzīst, ka pamet mājaslapu, ja tās ielādes ātrums ir ilgāks par 3 sekundēm. Google šādu mājaslapas pamešanu ņem vērā sekojoši – jo vairāk lietotāju, ienākot mājaslapā, to uzreiz pamet, jo augstāks atlēcienu līmenis (bounce rate), kas meklētājprogrammai liecina, ka lapa nav piemērota lasītājiem. Tādējādi ilgs ielādes ātrums var ietekmēt pozīcijas meklētājā.

3. Indeksācijas faktors

Mājaslapu izstrādātāji, veidojot vietni uz šablona tēmas, mēdz pieļaut kļūdas, neizdzēšot:

  • demo lapas;
  • testa lapas;
  • komentāri no atvērumu veidošanas u.c.

Tāpat tas ļaus atklāt, ja mājaslapa tikusi inficēta. Tad parādīsies lieki atvērumi, hieroglifu veidā attēloti virsraksti un Meta Description. Šādi lieki atvērumi negatīvi ietekmē to, kā Google nolasīs mājaslapu – tie tiks uzskatīti par kopētu saturu un veidos lieku mājaslapas struktūru. Lai to pārbaudītu, Google meklētājā ieraksti savas vietnes saiti pēc šī piemēra: site:kebbeit.lv.

4. Lapas karte (Sitemap) – nepieciešama, lai varētu vieglāk indeksēt lapu

Katrai mājaslapai ir jābūt vismaz vienai lapas kartei, kurā ir parādīta lapas struktūra – produkti, kategorijas, raksti – dažādi datu tipi, kas ir vietnē. Pēc tam Google, apmeklējot lapu, to vērtēs, balstoties uz šo karti. Faila nosaukums ir sitemap.xml. Bez tā lapu indeksēt ir grūtāk.

5. Sniedz instrukcijas Google meklētājam!

Svarīgi saprast, vai Tavai mājaslapai ir tik svarīgais robot.txt fails. Kad Google indeksē mājaslapu, tiek ņemts vērā arī šis fails, kurā vari norādīt specifiskas instrukcijas, kas meklētājam jāņem vērā, skenējot lapu.

6. Noskaidro, vai Tavai lapai ir uzstādīts SSL sertifikāts

Noteikti esi redzējis, ka reizēm, ieejot kādā mājaslapā, blakus tās URL parādās uzraksts “Not Secure” – tas liecina par nedrošu mājaslapu. Par nedrošām tiek uzskatītas tās lapas, kurām joprojām tiek izmantots http protokols, nevis jaunais standarts – https. Svarīgi, lai mājaslapai ir šis https protokols jeb SSL sertifikāts – ja mājaslapa būs nedroša, pastāv iespējamība, ka lietotāji nevēlēsies tajā uzturēties.

7. 404 error jeb Not Found – tas ir jāizslēdz!

404 kļūdu paziņojumi parādās situācijās, ja vēlamo adresi nav iespējams atrast. Ja no mājaslapas tiek izņemta informācija vai pārvietota, noteikti jāveido 301 rekdirekti, kas paskaidros, kā mainījies atvēruma nosaukums. Auditos ir vērts atrast 404 error:

  • ārējos linkos – saitēs, kas no citām mājaslapām ved uz Tavu vietni;
  • iekšējos linkos – saitēs, ko savā mājaslapā ievieto, lai lietotāju vestu uz kādu citu atvērumu.

8. Izvairies no dublicēta satura

Iepriekš minētie rīki, kas noderēs tehniskā audita veikšanai, parādīs, ja kādā no lapas atvērumiem būsi ievietojis dublicētu saturu. To pamanīs arī Google meklētājs, samazinot Tavas mājaslapas pozīcijas. Viens no veidiem, kur parādīsies dublicēts saturs, būs bloga rakstos vai produktu aprakstos, taču svarīgi ir atcerēties arī par tehniskām problēmām – nepareizi uzbūvētu mājaslapu. Tādos gadījumos var rasties situācijas, kurās viens un tas pats saturs tiek attēlots vairākos atvērumos.

9. Vai nav problēmu ar Meta Description?

Meta Description ir īss, kodolīgs un uzrunājošs apraksts, kas parādās Google meklēšanas rezultātu sarakstā zem katra no piedāvātajām saitēm uz mājaslapām. Ja tehniski nav panākts risinājums tam, ka Meta Description no mājaslapas administrācijas paneļa automātiski tiek aizvadīts līdz Google meklētājam, lai meklēšanas rezultātos tas parādītos, Google pati izvēlēsies, kuru atvēruma daļu izcelt kā esenci. Tas gan attiecīgi nozīmē, ka ne vienmēr tiek atlasīts piemērotākais teksts, kā rezultātā lietotājam tas var nelikties saistošs.

10. Tipogrāfija mājaslapā

Satura struktūru Google lasa pēc virsrakstiem – no H1 līdz pat H6. Pēc tā var nolasīt, kas ir galvenais virsraksts (H1), bet kas – apakšvirsraksts (no H2). Var gadīties, ka programmētājs nav definējis šo virsrakstu hierarhiju, kā rezultātā virsraksti tiks attēloti nepilnīgi. Atceries:

  1. katrā atvērumā tiek izmantots tikai viens H1 virsraksts;
  2. H1 nav tas pats, kas Page Title.

11. Neaizmirsti par attēliem!

Attēliem no tehniskās puses nepieciešams nodrošināt:

  1. ALT tekstus – nelielus, informatīvus aprakstus, kas ļauj Google nolasīt, kas attēlots bildē;
  2. automātisku optimizēšanu – lieli attēli bremzēs mājaslapas ielādes ātrumu. Ja lapā ir attēlu galerijas, tās atvērsies ilgi, veicinot lietotāju neapmierinātību. Lai to novērstu, ieteicams izstrādāt automātisku attēlu apstrādi, kas samazinās to izmēru līdz ko bildes tiks augšupielādētas;
  3. attēlu apgriešanu – lai nodrošinātu lapas veiktspēju, nepieciešams apgriezt attēlus. Svarīgi, lai tie būtu tādos izmēros, kas atbilst mājaslapas atvērumam;
  4. page has broken image novēršanu. Pēc mājaslapas pārvietošanas vai uzlabošanas, var gadīties, ka ir attēli, kuri tur vairs neatrodas.

Veicot auditu, redzēsi, kuri attēli ir pievienoti neatbilstošos izmēros un kuri nav atrodami vispār.

12. 301 redirekti

Ja Tev ir mājaslapa, kurā ir izmainīts atvērums, kuram mainās saite – to nepieciešams norādīt! Lai Google spētu atrast lapu, nepieciešams ziņot par lapām, kuru adreses mainās, citādāk nāksies zaudēt pozīcijas meklēšanas rezultātos, jo vecās saites vairs neeksistēs, bet jaunās TOPu nevarēs iekarot mājaslapās esošo 404 error dēļ. Neprecīzi veicot izmaiņas, var gadīties, ka:

  • izveidoti pārāk daudz 301 redirect, kas var negatīvi ietekmēt mājaslapas darbību;
  • veidojas redirektu ķēdes, kas neveicinās labu lietotāju pieredzi;
  • Sitemap nesatur redirektus – tai jāsatur esošās saites, nevis jānorāda, uz/no kurienes pārvirzīts iepriekšējais atvērums.

13. URL struktūrai ir jābūt tehniski pareizai

Labai URL saitei jāsatur atslēgvārdi, un tā nedrīkst saturēt parametrus no filtriem. Veicot auditu, svarīgi pievērst uzmanību tam, vai:

  • mājaslapā produktu atvērumos ir konkrēto produktu nosaukums vai dažādu skaitļu un simbolu virknējums. Ja novēro otro scenāriju – URL saites jāpārveido, pielāgojot tās konkrētiem atvērumiem;
  • URL ir redzama satura hierarhija. Pievērs uzmanību, vai, atverot sadaļu, URL saitē redzi tās nosaukumu, kas pakārtots galvenajai sadaļai. Piemērs: kebbeit.lv/pakalpojumi/majaslapas-izveide/ – pēc šīs saites redzams, ka galvenajai sadaļai “Pakalpojumi” pakārtota apakšsadaļa “Mājaslapas izveide”.

Ja nebūs nolasāma atvērumu hierarhija, Google būs grūti lapu noteikt, kurš atvērums ir svarīgāks un kā tie cits citam ir pakārtoti.

14. Vai tiek nodrošināti strukturētie dati?

Sniedzot ieskatu noderīgos rīkos, kas palīdzēs veikt mājaslapas auditu, minējām Structured Data Testing Tool. Ar šo vienoto standartu meklētājprogrammām ir nolasīt dažādus datu laukus:

  • produktu cenas;
  • nosaukumi;
  • attēli;
  • parametri;
  • atsauksmes;
  • u.c.

Noskaidro, vai Tavā mājaslapā ir nodrošināti strukturētie dati. Ja nav – vērsies pie programmētāja, lai to mainītu!

15. Vai tiek nodrošināts Open Graph protokols?

Tas ļauj noskaidrot, vai dati, piemēram, mājaslapas sadaļa, produkts, jaunums, bloga raksts un cita veida informācija, satur formatējumu, kas piemērots, lai dalītos ar to Facebook, Twitter, LinkedIn vai citās platformās. Tādējādi noteiksi, vai, daloties ar informāciju, tiks attēlots pareizais virsraksts, attēls u.c.

16. Norādi svarīgāko saturu

Var gadīties, ka vienā atvērumā ir divas, trīs sadaļas ar līdzīgu saturu. Tādās situācijās, lai nepanāktu pretēju efektu, kurā augstākas pozīcijas meklētājā ieņem kāds bloga raksts, nevis pats atvērums, kas saistīts ar konkrēto tēmu, vari izmantot Canonical, lai norādītu, kurš no dublikāta saturiem ir svarīgākais.

17. Visbeidzot – Orphan pages

Ļoti vērtīgi mājaslapā sakārtot ir tā sauktās Orphan pages. Tie ir lapu atvērumi, kas nav saistīti ar kādu citu mājaslapas atvērumu. Tas nozīmē, ka lietotājs, atverot šādu sadaļu, nezinās, kur doties tālāk, lai iegūtu vairāk informācijas, jo konkrētais atvērums nebūs saistīts ar kādu citu vietnes atvērumu. Šādas lapas netiek indeksētas no Google perspektīvas, tātad arī neparādās meklēšanas rezultātos.

SEO audits mājaslapai ir ļoti svarīgs – tas ļauj pamanīt pat tādas kļūdas, par kurām nemaz nenojauti! Vietņu darbība jāpārbauda regulāri, lai zinātu, ka tā darbojas pēc visiem galvenajiem noteikumiem un ir pamanāma citiem lietotājiem. Ja tomēr neesi drošs, ka pašam būs pa spēkam, lai veiktu tehnisko auditu – sazinies ar Kebbe IT komandu!

Nepieciešams izveidot mājaslapu?

Mēs to izdarīsim!


Mūs aizrauj interneta komunikācija, tehnoloģijas un iespēja dalīties savās zināšanās un pieredzē, lai saņemtu gandarījumu, palīdzot Jūsu uzņēmumam attīstīties.

Vēlos izveidot mājaslapu

pop-up-image

Autors: Kebbe IT
Birkas: ,