URL veidošana - 10 padomi

URL veidošana: 10 ieteikumi veiksmīgam rezultātam

Šodien interneta dzīlēs ir atrodamas vairāk nekā 1,5 miljardi vietņu, no kurām 200 miljoni ir aktīvas. Katrai no tām ir sava URL saite. Šo saīsinājumu esi dzirdējis, bet vai zini, kas īsti ir URL saites un ko par tām vērts zināt? Šodien skaidrosim, kas ir URL, un stāstīsim par 10 svarīgiem labās prakses piemēriem!

Šajā rakstā lasi:

Saīsinājums “URL” – ir dzirdēts, bet ko īsti tas nozīmē?

URL (Uniform Resource Locator), ko ikdienā mēs saprotam ar mājaslapas saiti, norāda, kur mājaslapa atrodas internetā un kā to atrast. URL norāda arī to, kā iegūt šo resursu, ko sauc par protokolu, piemēram, HTTP, HTTPS, FTP u.c. Vienkāršākā valodā – URL ir cilvēkiem lasāms teksts, kas izveidots, lai aizstātu ciparu virknes (IP adreses), kuras izmanto dators, nosakot mājaslapas atrašanās vietu.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”6-svarigi-elementi”

6 svarīgi elementi, veidojot URL saiti

Veidojot URL saiti, jāatceras, ka tai jābūt garumā līdz 2083 rakstzīmēm, lai atspoguļotos visās pārlūkprogrammās.

URL saites sastāv no vairākiem elementiem:

  1. protokols. Tas norāda, kā pārlūkprogrammai ir jāizgūst informācija par resursu. Tīmekļa standarts ir http:// vai https:// (“s” nozīmē “drošs”). Protokols var ietvert arī mailto:, kas tiek izmantots, lai atvērtu noklusējuma pasta klientu, vai ftp:, ko izmanto, apstrādājot failu pārsūtīšanu;
  2. “www” un “non-www” versijas. Tās URL parādās uzreiz aiz protokola. Ja Tu pievieno savu vietni Google Search Console, ieteicams pievienot gan http:// un https:// versijas, gan “www” un “non-www”;
  3. Populārākie domēnu paplašinājumi pasaulēdomēna nosaukums. Tas ir lietotājam lasāmais nosaukums konkrētai atrašanās vietai, kur atrodas resurss. Vairumā gadījumu tā ir vietne. Pirms tā mēdz pievienot arī apakšdomēnu (subdomain);
  4. domēna nosaukuma paplašinājums (top-level domain). To var saistīt ar tīmekļa vietņu kategorijām. Piemēram, visbiežāk tas ir “.com”, bet ir arī tādi paplašinājumi kā “.edu”, “.gov” u.c.;
  5. ceļš, faila nosaukums, mape. Tie tiek iedalītas secīgi – no galvenajām mapēm uz tām pakārtotajām. Būtiski pievērst uzmanību, ka šīs trīs daļas ir reģistrjūtīgas, kas nozīmē, ka jāpievērš uzmanība lielo un mazo burtu lietojumam, jo, piemēram “FAILS” un “fails” veidos divus dažādus URL;
  6. fragments. Tas ļauj noritināt lapu konkrētā daļā. Tā kā saturs parasti ir vienāds, neatkarīgi no fragmenta, meklētājprogrammas ignorē jebkuru izmantoto fragmentu.

Nozīme ir arī slīpsvītrām. Noslēdzošā slīpsvītra pēc domēna nosaukuma paplašinājuma nav jāpievieno obligāti, jo tā ved uz to pašu saturu, tomēr svarīgi atcerēties, ka būtiski ir tas, vai aiz ceļa un faila nosaukuma tā būs ievietota, jo URL būs atšķirīgi, ņemot vērā, vai slīpsvītru pievienos.

URL formāts izskatās sekojoši: protokols://(www.)sub.domena-vards.top-level domena nosaukums vai paplašinājums/ceļš-informācijai#info

Jebkurai mājaslapas saitei jābūt draudzīgai meklētājprogrammām. Kā to panākt? Par to runāsim turpinājumā!

Uz šejieni vedīs saites ar id=”laba-prakse-veidojot-url-saites”

Labā prakse, veidojot URL saites – 10 svarīgi priekšnoteikumi!

Uz šejieni vedīs saites ar id=”atslegvardi-ir-svarigi”

1. Atslēgvārdi URL ir svarīgi

Ir svarīgi, ka URL saite tiek veidota no vārdiem, nevis simbolu savirknējuma. Atceries:

  • iekļaut URL saitē atslēgvārdus, pēc kuriem vēlies, lai lapa tiktu atrasta Google meklētājā, jo pats URL tādējādi dod signālu par saites saturu;
  • URL pievienot vārdus, kas atbilst vietnes saturam un struktūrai, jo tas būs draudzīgāk lietotājiem;
  • galvenos atslēgvārdus ievietot saites sākumā, jo Google to lasīs no kreisās uz labo pusi, kas attiecīgi būs no vissvarīgākās līdz mazāk nozīmīgajai informācijai.
Uz šejieni vedīs saites ar id=”defise-apakssvitra”

2.”Jā” defisei – “nē” apakšsvītrai, atdalot vārdus

Starp vārdiem saitē ir jāizmanto defise (-), nevis apakšsvītra (_), lai dotu Google signālu, ka katrs no vārdiem uzskatām par atsevišķu. Izmantojot citus simbolus, Google neatpazīs atslēgvārdus un nespēs indeksēt saiti.

Svarīgi – nekādā gadījumā nav ieteicams lietot lielos sākumburtus. Tā nav uzskatāma par labo praksi.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”saisu-garums-url”

3. Saišu garumam ir jābūt optimālam

Garas saites meklētājprogrammām ir apgrūtinošas, īpaši, ja tiek izmantoti simboli. Tām ir jābūt unikālām un īsām, nevienam atvērumam nevajadzētu pārklāties, jo tad Google uzskatīs, ka saturs nav oriģināls, tādējādi zaudējot tā vērtību.

Vidējais saites garums labāku pozīciju gūšanai ir ~50-100 rakstzīmes. Gadās, ka saites ir arī garākas, piemēram, veidojot bloga rakstus, tomēr vajadzētu pieturēties pie 100 rakstzīmēm, jo garākām saitēm var rasties negatīvāka ietekme meklētājprogrammu vērtējumā, kā arī tās nav pievilcīgas lietotājam.

Pārāk sarežģītas saites, īpaši tādas, kurām ir vairāki parametri, var radīt problēmas indeksēšanas procesā. Tad, kad saiti iesniegsi Google Search Console, Googlebot var patērēt garāku ceļu, nekā nepieciešams, lai izskatītu lapas. Tāpat var gadīties, ka Googlebot nevar noindeksēt visas lapas, un kādas no tām var palikt neindeksētas, tādējādi liedzot iespēju tām parādīties Google meklētājā.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”vardiem-ir-butiska-nozime”

4. Vārdiem ir būtiska nozīme, lai lietotājs atvērtu saiti

Organiskais vidējais klikšķu skaits šobrīd ir ļoti svarīgs no SEO optimizācijas prasībām. Ir svarīgi, cik laba ir saite un kā tā parādās Google meklētājprogrammā, tāpēc ir jāpiedomā – kādus vārdus izvēlies, veidojot saiti. Lietotāji izmanto URL, lai noteiktu, uz kurieni saite viņus aizvedīs. Ja tajā parādīsies simbolu virkne, visticamāk, viņš saitei neuzticēsies.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”atsakies-no-datumiem”

5. Atsakies no datuma iekļaušanas URL

Ieteicams izvairīties no datuma lietošanas saitēs divu iemeslu dēļ:

  • tas pagarina saiti;
  • saiti pēc tam ir grūtāk atjaunināt, uzlabot. Katru reizi, mainot datumu saturā, būs jāmaina arī paša saite un jātaisa redirect.

6. Strukturē navigāciju

Strukturēta navigācija lietotājam ļauj saprast, kur konkrētajā situācijā viņš atrodas, kā arī ļauj meklētājprogrammām sakārtot vietnes lapas atsevišķās sadaļās un kategorijās.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”HTTPS-un-URL “

7. HTTPS – mūsdienu standarts

Mūsdienās HTTPS protokols ir standarts, un to ieteicams iekļaut, īpaši, ja Tev ir internetveikals vai Tu kādā citā veidā ievāc lietotāja datus. Turklāt – šo protokolu Google sākusi ņemt vērā kā vienu no komponentēm, pēc kurām izvērtē lapu ierindošanos meklētājā.

Ja Tava vietne vēl nav aizsargāta – pārslēdzies uz HTTPS protokolu!

Uz šejieni vedīs saites ar id=”tiesas-bloga-rakstu-saites”

8. Neizmanto tiešas bloga rakstu saites

To var darīt, taču nav ieteicams, jo šādā veidā tiek pagarināts URL, kā arī saites saturs ir grūtāk uzlabojams. Tā vietā, lai pievienotu visu bloga raksta nosaukumu, vari to saīsināt, iekļaujot galvenos atslēgvārdus.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”apaksmape-vs-apaksdomens”

9. Apakšmape vs apakšdomēns

Joprojām notiek diskusijas par to, kā ir pareizāk – izvēlēties saitē iekļaut apakšdomēnu vai tomēr apakšmapi. Ir uzņēmumi, kuriem svarīgi izcelt savu pakalpojumu vai produktu kā atsevišķu apakšdomēnu, kurš ir saistīts ar uzņēmumu, tomēr pilnīgi atšķirīgs. Taču ir arī daļa uzņēmumu, kuri izvēlas domēnam pievienot apakšmapes, kas pakārtotas uzņēmuma produktiem vai pakalpojumiem.

Struktūras izvēlei nav nozīmes no Google skatupunkta – tas atkarīgs no piemērotības biznesam. Ja saturs ir krasi atšķirīgs un tik patstāvīgs, ka to var likt apakšdomēnā – to var izvēlēties –, taču, ja tas ir pakārtots jau esošajā satura hierarhijā, to labāk likt apakšmapē.

Uz šejieni vedīs saites ar id=”URL-tulkosana”

10. Tulko URL tā, lai Google to neuzskata par kopētu saturu

Saišu tulkošana attiecināma uz mājaslapām, kurās ir vairākas valodas. Katra saite, kura saturiski būs vienāda, taču dažādās valodās, tiek uzskatīta kā atšķirīga saite, tāpēc izvairies no tiešas satura dublēšanas.

Piemēram, saitēm, kuras veidotas krievu valodā, iespējams izmantot rīku, kurā, ievadot savu saiti tiek izveidota SEO prasībām atbilstoša saite ar latīņu alfabēta burtiem.

URL saites veidošanai ir būtiska nozīme, lai uzlabotu mājaslapas pozīcijas Google meklētājā. Ievērojot visus labās prakses priekšnoteikumus, vari būt drošs, ka URL saite izdosies. Taču, ja pašam saišu izveidošana sagādā problēmas – sazinies ar Kebbe IT komandu!

Nepieciešams izveidot mājaslapu?

Mēs to izdarīsim!


Mūs aizrauj interneta komunikācija, tehnoloģijas un iespēja dalīties savās zināšanās un pieredzē, lai saņemtu gandarījumu, palīdzot Jūsu uzņēmumam attīstīties.

Vēlos izveidot mājaslapu

pop-up-image

Autors: Kebbe IT
Birkas: ,