Cik maksās mājas lapas izveide?

Cik maksās mājaslapas izveide?

Ikdienas darbā situācija, kad potenciālais klients vēlas uzzināt maksu par mājas lapas izveidi, e-pastā iesūtot īsu un vispārīgu aprakstu, vai jautā to pēc īsas sarunas, ir diezgan regulāra. “Saki, cik maksās mūsu mājas lapas izveide?”

Protams, kā jau varat iedomāties, neviens no potenciālajiem pasūtītājiem nesniedz detalizētu mājas lapas idejas koncepta izklāstu. Un tas nav nekas slikts – šāda koncepta izveide ir mūsu, nevis klienta uzdevums.

Parasti tiek minētas vispārīgas prasības – galvenie punkti, ko un kā uzņēmums vēlas redzēt savā mājas lapā, piemēram, sadaļas, un labākajā gadījumā – dažas atsauces uz citām mājas lapām vai to dizainiem. Un tas arī viss!

Īsai atbildei vajadzētu būt: “Es nezinu!” Protams, potenciālais klients centīsies pierunāt izstrādātāju nosaukt vismaz aptuvenu summu. Taču es to nedarītu, jo tam ir ļoti pamatots iemesls.

Manuprāt, ir aplami un neprofesionāli pateikt projekta izmaksas, nenoskaidrojot un neprecizējot ļoti daudzus jautājumus un būtiskas nianses. Tas būtu tas pats, kas automašīnas pārdevējam vaicāt automašīnas cenu, neizklāstot savas vajadzības un prasības detalizētāk.

Tādējādi aptuvenā atbilde varētu būt: tāpat kā pērkot automašīnu, no 500–100 000 EUR. Un pat vēl dārgāk! Viss ir atkarīgs no tā, ko vēlaties. Par 50 EUR var arī riteni nopirkt. Jo ekskluzīvākas ir klienta vēlmes, jo cena ir augstāka. Diezgan loģiski, vai ne?

Tāpat cenas nosaukšana bez pietiekamas izpētes un klienta vēlmu, vajadzību un mērķu izzināšanas var būt bīstama gan projekta izstrādātājam, gan arī klientam. Esmu saskāries ar daudziem projektiem, kad klients sākumā saka: “Lapa būs pavisam vienkārša!” Tomēr procesā viņam rodas arvien jaunas vēlmes, pārvēršot vienkāršo mājas lapu par nopietnu projektu ar vēl jo lielāku veicamo darba apjomu.

Salīdzinot ar kādu citu piemēru, vispirms klients vēlas lietotu ekonomiskās klases Opel automašīnu, taču pēc tam vēlas izveidot arī ādas salonu, ielikt Xenon lukturus, aprīkot automašīnu ar parkošanās sensoriem un dažādām citām opcijām. Diezgan loģiski, ka automašīnas cena augs proporcionāli šādām papildu vēlmēm. Rezultātā klients var saskarties ar neparedzētiem izdevumiem, bet izstrādātājs – ar neplānotiem zaudējumiem, kas nevienam nav izdevīgi.

Lai klients saprastu, kāpēc ir aplami un riskanti nosaukt projekta cenu bez pietiekamas un kvalitatīvas informācijas izpētes, tālāk ir norādīta daļa no jautājumiem, uz kuriem man ir nepieciešamas atbildes, lai es varētu atbildēt uz jautājumu: “Cik izmaksās klienta uzņēmuma jaunās mājas lapas izveide?”

Kāda veida mājas lapu vēlaties?

Vizītkartes veida mājas lapu? Korporatīvā stila mājas lapu? Produktu katalogu vai mājas lapu ar interneta veikalu?

No klienta atbildes ir atkarīgi ļoti daudzi aspekti:

  • mājas lapas struktūra,
  • funkcijas un risinājumi,
  • ieviešana,
  • integrēšana,
  • dizaina risinājums,
  • satura apjoms u.c.

Kārtīgi apdomājoties, ikvienam top skaidrs, ka vizītkartes veida mājas lapas izveidei ir nepieciešams daudz mazāk resursu nekā mājas lapai ar interneta veikalu. Zinot projekta veidu, vienmēr var atrast precīzākus risinājumus, atsijāt lieko informāciju un, visbeidzot, arī noteikt precīzāku cenu.

Kāds ir mājas lapas mērķis?

Lai gan atbilde uz šo jautājumu daļēji tiek sniegta, jau atbildot uz iepriekšējo jautājumu, tomēr ir būtiski saprast galvenos mājas lapas mērķus – vai vēlaties attēlot informāciju par uzņēmumu vai pakalpojumiem, piesaistīt jaunus klientus, izmantojot meklētājprogrammu Google, pārdot preces internetā, paplašināt uzņēmuma darbību ārzemēs u.c.? Atbilde uz šo jautājumu mums arī sniedz priekšstatu par iespējamajiem risinājumiem, precīzāk – to apjomu, sarežģītību u.c.

Vai būs nepieciešama izpēte?

Pirms mājas lapas izstrādes ir ieteicams veikt padziļinātu izpēti. Izpēte ļauj noskaidrot noderīgu un svarīgu informāciju, kas nepieciešama lapas izstrādē, – atslēgvārdi, ko izmanto klienta uzņēmuma mērķauditora, noderēs, lai plānotu gan lapas struktūru, gan saturu, gan ilgtermiņa SEO aktivitātes, savukārt konkurentu izpēte noderēs, lai piešķirtu oriģinalitāti jaunai mājas lapai.

Atbilstošu mājas lapu palīdzēs izveidot arī nozares kopējās tendences un tirgus situācijas analīze. Tā ir iespēja smelties jaunas idejas, mācīties no citu pieredzes, apzināt klienta uzņēmuma stiprās un vājās puses utt.

Rezultātā mājas lapa, kas balstīta uz izpēti, būs daudz efektīvāka, speciālistu ieguldītais darbs būs daudz apjomīgāks, un cena – augstāka. Godīgi, vai ne?

Kāda būs mājas lapas struktūra?

Viena lieta ir mājas lapas struktūra, kas ir padomā uzņēmējam, bet pavisam kas cits ir struktūra, ko ieteiktu veidot speciālisti pēc interviju laikā noskaidrotās informācijas par klienta biznesu, tā mērķauditoriju, produktu vai pakalpojumu specifiku, nozares tendencēm u.c. Iespējams, mājas lapai būtu jābūt pavisam citādākai, lai sasniegtu klienta izvirzītos mērķus.

No mājas lapas struktūras ir atkarīgs dizaineru, programmētāju, testētāju un satura izveides vai SEO speciālistu ieguldītais darbs.

Tādējādi precīzi izplānota mājas lapas struktūra atklās daudzas nozīmīgas nianses un, galu galā, arī izstrādes cenu.

Kas izstrādās mājas lapas saturu – tekstus un foto materiālus?

Es atbalstu profesionāli veidotu mājas lapas saturu, jo, manuprāt, mājas lapa bez satura ir kā automašīna bez motora. Automašīna ir, bet tā nepilda savu uzdevumu. Saturam ir liela nozīme komunikācijā ar klientiem, uzņēmuma tēla veidošanā, kā arī Google meklēšanas rezultātos.

Tādējādi no mājas lapas veida būs atkarīga tās struktūra, savukārt no struktūras – satura apjoms, papildus visiem pārējiem kritērijiem. Attiecīgi – izvēlētais satura risinājums ietekmēs mājas lapas izveides kopējo cenu.

Protams, vienmēr varat uzticēt satura izveidi kādam uzņēmuma darbiniekam, kas nav specializējies šajā jomā, tomēr gribu piebilst, ka tas būtu tas pats, kas lūgt dārzniekam izveidot Jūsu mājokļa interjeru.

Un kā būs ar fotoattēliem? Vai vēlaties algot profesionālu fotogrāfu, fotografēt paši vai varbūt vēlaties izmantot foto banku? Kas maksās par fotogrāfu vai foto banku? Izstrādātājs vai pasūtītājs?

Kas publicēs saturu mājas lapā – klients vai izstrādātājs?

Tas var izklausīties pavisam vienkārši, tomēr patiesībā var būt daudz sarežģītāk.

Lietpratējs, publicējot saturu, ņems vērā gan lapas apmeklētāju informācijas meklēšanas un lasīšanas paradumus, gan Google prasības. Arī fotoattēli noteikti ir jāsagatavo tā, lai to kvalitāte un izmēri būtu atbilstoši (lai attēli lieki neaizņemtu resursus, bet izskatītos nevainojami – nebūtu graudaini vai izplūduši).

Turklāt ņemiet vērā, ka noteicošs faktors ir arī apjoms. Ja speciālistam ir nepieciešamas vairākas darbadienas satura ievietošanai, ir saprotams, ka tas izmaksās papildu līdzekļus. Tajā pašā laikā tie, kuri vēlas ietaupīt, droši var saturu ievietot paši, taču tad jārēķinās ar vismaz 3 reizes lielāku laika patēriņu, kā arī ar veselu lērumu nepilnību.

Citi svarīgi jautājumi

Daudzi jautājumi intervijas laikā izriet no klienta atbildes uz iepriekš uzdoto jautājumu. Tādēļ visiem klientiem netiek uzdoti vieni un tie paši jautājumi – katram biznesam ir savas nianses un specifika.

Lūk, vēl daži jautājumi, uz kuriem nepieciešamas atbildes, lai izveidotu klienta mājas lapas izstrādes piedāvājumu:

  • Vai būs jāizveido unikāls dizains, vai arī tiks pielāgots gatavs šablons?
  • Cik unikāls dizaina skats ir jāizveido klienta mājas lapai?
  • Vai būs jāizveido saziņas veidlapas?
  • Vai būs nepieciešama projekta testēšana dažādos pārlūkos un viedierīcēs?
  • Ar kādiem pakalpojumiem vai produktiem varētu būt nepieciešams papildināt lapu nākotnē?
  • Vai būs jāpārceļ saturs no vecās lapas uz jauno?
  • Vai būs nepieciešama apmācība pēc projekta izveides?
  • u.c.

Veidojot interneta veikalu, varētu būt aktuāli arī šādi jautājumi:

  • Vai ir pārdomāta preču kataloga struktūra?
  • Kā tiks kārtotas preces?
  • Kādi filtri tiks nodrošināti?
  • Vai būs nepieciešama produktu meklēšanas funkcija mājas lapā?
  • Vai būs nepieciešams preču grozs?
  • Vai mājas lapā būs jāpiesakās?
  • Vai pircējiem būs iespēja norēķināties ar maksājumu kartēm?
  • u.c.

Lūk, arī atbilde uz jautājumu: “Cik maksās mājas lapas izveide?”

Ja vēlaties izveidot nopietnu, ilgtspējīgu projektu, kas palīdzēs klienta biznesam, maksu par mājas lapas izveidi tikpat kā nav iespējams precīzi noteikt, kamēr izstrādātāja rīcībā nav pietiekama un iespējami precīza informācija. To, manuprāt, vislabāk var iegūt, satiekoties klātienē vai sazvanoties pakalpojumā Skype un fiksējot prasības uz papīra, kā arī precizējot visas (vai vismaz lielāko daļu) neskaidrības.

Pastāv 2 galvenie riski, nosaucot cenas pirmajā tikšanās reizē vai neiedziļinoties projektā:

  1. Izstrādātājs var nosaukt pārāk augstu cenu, lai nosegtu vai mazinātu riskus, kas var rasties projekta izstrādes gaitā (piemēram, neparedzētas funkcijas, papildu darba uzdevumi utt.).
  2. Pārāk zemas cenas nosaukšana var radīt risku, ka izstrādātājam pašam jāsedz projekta izmaksas, ja viņš vēlas izveidot projektu līdz galam. Šāda situācija izstrādātājam var ātri vien radīt finansiālus sarežģījumus, un viņš, lai cik ļoti mīlētu savu darbu un lai cik kvalitatīvi to darītu, visdrīzāk, nespēs vairs sniegt jums pakalpojumus.

Labā ziņa ir tā, ka atbildi uz šo jautājumu varat iegūt pavisam vienkārši!

Plāns A: tikšanās, kurā izstrādātājs var precizēt klienta prasības, vēlmes un vajadzības.

Plāns B: mājas lapas projekta koncepta izveides pasūtīšana.

Nu jau no vairāku projektu pieredzes, kā arī aprunājoties ar citiem nozares speciālistiem esam nonākuši pie secinājuma, ka koncepta izveide ir lielisks risinājums, lai palīdzētu klientam izstrādāt veiksmīgu un ilgtspējīgu mājas lapu.

No pieredzes zinām, ka koncepta izstrādes procesā klientiem parasti rodas daudz jaunu ideju un viņi sāk raudzīties uz mājas lapas izstrādes procesu no pavisam cita skatu punkta – tiek precizētas, papildinātas un konkretizētas daudzas vēlmes, funkcionalitāte un citi jautājumi.

Autors: Edgars Kebbe
Birkas: